اخبار

رنگ شلوار جین سابقه ۶۲۰۰ ساله پیدا کرد

showimage

نمونه‌های کشف شده از لباس‌های ۶۲۰۰ ساله در یک منطقه باستان‌شناسی در پرو نشان داده که استفاده از رنگ نیل بسیار قبل‌تر از مصریان در این کشور آمریکای جنوبی استفاده می‌شده است.

این لباسها ابتدا در سال ۲۰۰۷ در قبرستانی در شمال پرو کشف شده بودند. کارشناسان معتقدند این منطقه در حقیقت یک معبد بوده که مردم هدایای مختلفی از جمله پوشاک را در مراسم‌های خاص به آنجا تقدیم می‌کردند.

این پارچه‌ها به قدری کثیف بودند که ابتدا به نظر بی‌رنگ می‌آمدند اما پس از شستشوی آن‌ها و استفاده از روش کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا، محققان دریافتند که این منسوجات در حقیقت قدیمی‌ترین پارچه‌های به رنگ نیل در جهان هستند.

پنج نمونه از هشت پارچه کشف شده از رنگ نیل برخوردار بوده و سایر آن‌ها با گذشت زمان تخریب شده بودند. به گفته باستان‌شناسان، این پارچه‌های ۶۲۰۰ ساله تقریبا ۲۰۰ سال از قدیمی‌ترین نمونه کشف شده از رنگ نیل در مصر، قدیمی‌تر هستند.

رنگ نیل یک نوع آمیزه طبیعی و آلی با رنگ آبی نیلی است. در گذشته، نیل به صورت طبیعی از گیاهان گرفته می‌شد و این فرایند از نظر اقتصادی بسیار مهم بود، چرا که رنگ آبی بسیار کمیاب بود. اما امروزه، هزاران تن نیلی که سالانه تولید می‌شود، به صورت مصنوعی به دست می‌آید. رنگ آبی شلوارهای جین از نیل است.

این یافته‌ها در مجله Science Advances منتشر شده است.

منبع:nassajiemrouz.ir

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *