اخبار

۱۰ کشور برتر صنعتی در چشم‌انداز ۲۰۲۰ میلادی

مطالعات جدیدی که از سوی دو موسسه پژوهشی «دلتی» و «کانسیل» امریکا انجام شده، نشان می‌دهد که ۱۰ کشور امریکا، چین، آلمان، ژاپن، هند، کره‌جنوبی، مکزیک، تایوان، کانادا و سنگاپور تا سال ۲۰۲۰ میلادی در رده برترین کشورهای جهان در زمینه صنایع تولیدی قرار خواهند گرفت.

پژوهشگران این دو موسسه پژوهشی آینده رقابت در صنایع را مشروط به استفاده از فناوری‌های جدید و تولید محصولات دیجیتالی می‌دانند و معتقدند در آینده‌ای نه چندان دور کشورها برای باقی ماندن در چرخه رقابت‌های بین‌المللی ناچار هستند علاوه بر توجه به نیاز مشتری، دو عامل نوآوری و خلاقیت را در تولیدات خود مورد توجه قرار دهند.
درحال‌حاضر ۳ کشور امریکا، آلمان و ژاپن توانسته‌اند گام‌هایی در مسیر تولید محصولات «های‌تک» و نوآورانه بردارند، اما با توجه به خیز سریع سایر کشورهای جهان مانند کانادا باید تلاش بیشتری از خود نشان دهند. از سوی دیگر کشورهای عضو گروه بریکس (برزیل، روسیه، هند و چین) درحال‌حاضر در سطح بین‌المللی از توان رقابتی خوبی برخوردار هستند، اما رشد سایر کشورها می‌تواند به عاملی برای سقوط این کشورها به قعر جدول رقابت تبدیل شود.
دلتی و کانسیل در پژوهش خود با نگاهی به وضعیت ۱۰ کشور معرفی شده، مهم‌ترین صنعت هر کشور را به عنوان عاملی برای پیشرفت و افزایش توان رقابتی آنها تا سال ۲۰۲۰ میلادی می‌دانند.

امریکا
هرچند نسبت به ۴ دهه گذشته، سهم صنایع تولیدی در اقتصاد امریکا کاهش یافته، اما با توجه به سهم ۲۱ درصدی صنعت در تولید ناخالص ملی این کشور، هنوز هم صنایع تولیدی یکی از عناصر حیاتی در اقتصاد امریکا به شمار می‌آید. در نگاهی جزئی‌تر می‌توان مشاهده کرد که امریکا رشد صنعتی خود را مدیون صنایعی همچون حمل‌ونقل، ماشین‌آلات صنعتی، ارتباطات و فناوری اطلاعات و ساختمان‌سازی است. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد تا سال ۲۰۲۰ میلادی رقابت تنگاتنگی میان چین و امریکا بر سر کسب مقام نخست وجود خواهد داشت. در این زمینه کشوری موفق به کسب مقام نخست خواهد شد که بیش از همه از فناوری و نوآوری استفاده کند.

چین
چین با داشتن شهرک‌های صنعتی پیشرفته‌ای مانند «شنزن» که میان منطقه گوانژو و هنگ‌کنگ قرار گرفته، بزرگترین منطقه صنعتی جهان را داراست. وجود این شهرک صنعتی به همراه شهرک ZGC در پکن و ۱۶ شهرک فناوری دیگر در شهرهای تیانجین، شانگهای، هیلونگ جیانگ، جیانگ‌سو، آنهویی، شاندونگ، هوبی، گوانگجونگ، ابزاری و دالیان باعث شده تا روند رشد این کشور سریع‌ر شود. چین در بیان عملکرد خود بر این موضوع تاکید دارد که تمام محصولات تولیدی در شهرک‌های صنعتی این کشور با استفاده از «های‌تک» تولید می‌شود. به عنوان نمونه شهرک ZGC یا «ژونگانکن» به عنوان منطقه‌ای برای پژوهش و توسعه درباره فناوری‌های مختلف، زمینه جمع شدن ۶۰درصد از فعالان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات (آی‌سی‌تی) را در چین فراهم کرده و مرکز اصلی استقرار شرکت‌های با فناوری بالای چینی و چند ملیتی به شمار می‌آید.

آلمان
آلمان به عنوان خالق انقلاب صنعتی چهارم در جهان، مرکز تحقیقات صنعتی و توسعه محصولات هوشمند به شمار می‌آید. این کشور در تشریح بسته اقتصادی خود اعلام کرده قصد دارد در چشم‌انداز ۲۰۲۰ میلادی با اجرای سیاست‌های صنعتی ویژه در زمینه تولید محصولات خودرویی و نرم‌افزاری رشد خود را افزایش دهد. آلمان برای توسعه‌یافتگی سیستم تعرفه‌ای مناسبی را وضع کرد تا با حمایت از صنایع داخلی خود، توان رقابت با رقبای خارجی را داشته باشد و طولی نکشید که این صنایع قدرت رقابت با رقبای خارجی خود را به‌دست آوردند. این کشور درحال‌حاضر در صنایعی همچون ساخت ماشین‌آلات صنایع پلاستیک و انرژی‌های نوین حرف نخست را در سطح جهان می‌زند.

ژاپن
سهم صنایع تولیدی از تولید ناخالص داخلی ژاپن ۱۹درصد عنوان شده است. در این میان بیش از همه تولید اتومبیل و سایر تجهیزات حمل‌ونقل در این کشور رشد زیادی داشته است. با این حال سال ۲۰۱۵ میلادی در ژاپن بیش از آنکه با اخبار رونق همراه باشد با اخبار سقوط صنایع همراه بوده است. صنایع ژاپن در بخش‌های مختلف صنعتی و به ویژه در بحث فناوری از بهترین‌های جهان به‌شمار می‌آید و تاکنون توانسته چند کارخانه بزرگ دنیا را به تصاحب خود درآورد. این کشور در صنایعی مانند تولید رایانه بیشتر بر توسعه فناوری ابررایانه‌ای تمرکز کرده و بر سر تصاحب بازار این محصول با امریکا رقابت تنگاتنگی دارد.

هند
هند حدود ۱۱ سال است به تولیدات صنعتی خود بیش از پیش اهمیت می‌دهد. بیشترین رشد صنعتی این کشور در زمینه تولید نرم‌افزار بوده و توانسته نام هند را به عنوان سومین اقتصاد جهان از نظر قدرت خرید مطرح کند. درحال‌حاضر رتبه نخست و دوم صنعت ارتباطات به ترتیب در اختیار امریکا و چین است. صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات هند در یک دهه گذشته با رشد چشمگیری روبه‌رو شده به‌طوری‌که این کشور توانسته نام خود را به‌عنوان یکی از پیشگامان جهانی این صنعت مطرح کند. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که هند در سال ۲۰۱۶ میلادی با رشد ۲/۷درصدی به درآمد ۷۲ میلیارد دلاری در صنعت «آی‌سی‌تی» دست خواهد یافت. مقامات هندی معتقدند این کشور در بازه زمانی سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ میلادی با آهنگ رشد سالانه ۵ درصدی به درآمد ۸۵/۳ میلیارد دلاری دست می‌یابد. هند درحال‌حاضر به یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های جهانی در صنایع ‌«آی‌سی‌تی»‌ تبدیل شده و با افزایش بودجه و صرف هزینه‌های بیشتر برای توسعه این صنعت به دنبال نزدیک شدن به جایگاه چین و تصاحب جایگاه نخست جهان است.

کره‌جنوبی
صنایع بیودارویی کره‌جنوبی یکی از مهم‌ترین شاخه‌های صنعتی این کشور به شمار می‌آید که چشم امید آنها را برای افزایش درآمد از بخش صنعت افزایش می‌دهد. در سال ۲۰۱۰ میلادی دولت این کشور با حمایت از این صنعت زمینه رشد آن را فراهم آورد و اعلام کرد قصد دارد تا سال ۲۰۲۰ میلادی سهم خود را از بازارهای جهانی صنایع بیودارویی به ۲۲درصد افزایش دهد. علاوه بر این کره‌جنوبی توانسته در صنایع الکترونیک و کشتی‌سازی جایگاه خوبی را کسب کند و درآمد ارزی خود را افزایش دهد.

 مکزیک
با نگاهی به صنایع مختلف مکزیک می‌توان دید که صنعت الکترونیک مکزیک به سرعت در حال رشد است. این کشور در ۱۵ سال گذشته با صرف ۱۴میلیارد دلار در زمینه نوآوری توانست محصولات شاخص و قدرتمندی را در زمینه‌های مختلف تولید کند. اما آنچه بیش از همه به رشد مکزیک کمک کرده ارزان بودن نیروی کار نسبت به همسایه شمالی آن یعنی امریکا است. درحال‌حاضر بیشتر شرکت‌های امریکایی مستقر در چین که سرمایه خود را در این کشور سرمایه‌گذاری کرده‌اند، نگاه خود را به سوی مکزیک دوخته‌اند و این کشور را از نظر سرمایه‌گذاری بسیار به صرفه می‌دانند، چراکه در شرایط کنونی و با توجه به سرعت رشد مکزیک در صنایع تولیدی ادامه فعالیت در چین برای شرکت‌های امریکایی صرفه اقتصادی به همراه ندارد.

تایوان
تایوان در سال‌های گذشته در صنعت اپتوالکترونیک پیشرفت‌های زیادی کرده است. این صنعت که به مطالعه و تولید منابع جدید الکترونیکی برای تولید نور می‌پردازد، نسل بعدی صنعت روشنایی به شمار می‌آید و تولید لامپ‌های «LED» یا‌OLED  را می‌توان بارزترین نمونه تولیدات این شاخه از صنعت نامید. تایوان با تکیه بر این صنعت در سال ۲۰۱۵میلادی ارزش تولیدات خود را به بیش از ۵۲میلیارد دلار افزایش داد و پنجمین تولیدکننده بزرگ جهان در زمینه تولید لامپ‌های تخت «TFT» نام گرفته است. همچنین این کشور که به یکی از ۴ ببر آسیا شهرت دارد، در چند دهه گذشته با انجام همزمان فعالیت‌های تولیدی و تحقیق و توسعه توانسته بیش از سه‌چهارم تولیدات رایانه شخصی، نیمی از نمایشگرهای ال‌سی‌دی و یک پنجم گوشی‌های تلفن همراه جهان را در دست بگیرد. بنابر اعلام مقامات تایوانی درحال‌حاضر ۱۰ هزار واحد صنعتی در این کشور مشغول به کار هستند که بیش از ۳ هزار واحد آن به فعالیت در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات و تولید محصولات الکترونیک می‌پردازند.

کانادا
صنایع فضایی مونترال یکی از بزرگترین صنایع این کشور است که زمینه فعالیت ۲۱۰ شرکت و ۴۳ هزار و ۵۰۰ نیروی انسانی را فراهم آورده و به درآمد سالانه ۱۲ میلیارد دلار دست یافته است. کانادا امیدوار است با تکیه بر این صنعت برای کسب مقام نهمین کشور صنعتی جهان در سال ۲۰۲۰ میلادی خیز بردارد. درحال‌حاضر شهر مونترال کانادا چهارمین مرکز ساخت محصولات فضایی در جهان به شمار می‌آید و تنها منطقه‌ای است که علاوه بر ساخت قطعات هواپیما و محصولات فضایی، عملیات مونتاژ در همان کارخانه انجام می‌شود. علاوه بر این کانادا در زمینه تولید ماشین‌آلات، چرم، الوار و… به موفقیت‌هایی دست یافته است، اما باز هم صنایع فضایی این کشور قوی‌ترین بخش صنعت کانادا به شمار می‌آیند.
سنگاپور
به نظر می‌رسد تا چشم‌انداز ۲۰۲۰ میلادی سنگاپور بتواند به عنوان دهمین کشور صنعتی جهان معرفی شود. این کشور با بیش از ۳۰ شرکت بیودارویی توانسته صنعت داروسازی خود را توسعه بخشد. با نگاهی جزئی به آمار صنایع سنگاپور می‌توان مشاهده کرد که این بخش از صنعت سهمی حدود ۴ تا ۵ درصد از تولید ناخالص ملی سنگاپور را به خود اختصاص داده است. علاوه بر این بخشی از جاذبه صنایع این کشور مدیون سیستم پیشرفته ارتباطات و فناوری اطلاعات است که رتبه سنگاپور را در سطح جهانی بالا نگه می‌دارد. صنایع تولیدی این کشور در عرصه‌های گوناگون بسیار قوی عمل کرده و سنگاپور را به یکی از کشورهای حاضر در صحنه رقابت جهانی تبدیل کرده است. سنگاپوری‌ها اقتصاد کشورشان را به عنوان اقتصادی پویا معرفی می‌کنند و توانسته‌اند رشد اقتصادی را به هدفی محقق تبدیل کنند. درحال‌حاضر سنگاپور در حال حرکت به سمت سرمایه‌گذاری سنگین در زمینه علم و فناوری و جذب سرمایه‌گذاری‌های مستقیم خارجی در زمینه فناوری‌های برتر است.

منبع:smtnews.ir

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *