اخبار, خبرهای دنیای نساجی

لباس مخصوص بیماران آلزایمری

دانشگاه فنی تگزاس در یک پروژه تحقیقاتی مشترک مشغول کار بر روی طراحی لباسی است که به طور خاص پاسخگوی نیازهای بیماران آزایمری باشد. بیماری آلزایمر مشکلات فراوانی را هم برای بیمار و هم افرادی که در نگهداری بیمار دخیل هستند، ایجاد می کند از فراموشی گرفته تا ناتوانی های فیزیکی و هزینه های پزشکی. پس هنوز مسایل و مشکلاتی وجود دارند که همچنان حل نشده باقی مانده اند.

به گزارش سرویس ترجمه نساجی امروز، سو جونگ هوانگ شین، دانشیار و مدیر برنامه طراحی و تولید پوشاک در دپارتمان طراحی و کالج علوم انسانی، از سال ۲۰۱۵ بر روی این پروژه کار می کند.
شین گفت: این پروژه تنها یک پروژه تولید لباس نیست؛ ما باید نیازهای بیماران آلزایمری را از دیدگاه خودشان درک و بررسی کنیم. در مورد این بیماری هنوز عوامل ناشناخته ای وجود دارد که به صورت کشف نشده باقی مانده است. ما می بایست در مورد علایم مربوط به این بیماری و مشکلات و مسایل مربوط به پوشش بیماران تحقیق می کردیم. تلاش ما این بود که مسایل بیماران و پرستاران را از نقطه نظر خود آن ها درک کنیم.”
شین با همکاری دیوید هانکوک، محقق فوق دکترا در دپارتمان علوم روانشناسی و جولی چانگ، دانشیار متخصص در مدیریت خرده فروشی در رابطه با موارد لازم برای تولید لباس مخصوص بیماران آلزایمری تحقیق کرده است. یکی از دانشجویان شین، لیشا ومبل به دلیل درگیری یکی از بستگان نزدیکش با این بیماری به پروژه علاقمند شد.
به گزارش سرویس ترجمه نساجی امروز، ومبل گفت: داشتن یک بیمار آلزایمری در خانواده باعث شد تا من متوجه خلاء موجود در طراحی لباس برای این افراد شوم. آن ها دارای نیازهای خاصی هستند که تنها مختص این بیماری است.
زمان هایی هست که آن ها به دلیل احساس ناراحتی در لباس خود می خواهند آن را از تن درآورند. این یک مشکل برای پرستاران است چه در خانه و چه در مراکز مخصوص. آن ها لباسی می خواهند که درآوردن آن مشکل باشد ولی در عین حال درآوردن و شستن آن برای پرستاران آسان باشد، لباسی که به آن ها احساس راحتی و خوب بودن بدهد و زمانی که افراد خانواده برای ملاقات آن ها می آیند نیز حس خوبی داشته باشند.
شین و ومبل یک نمونه آزمایشی از لباس را تولید کردند. آن ها با یک پیراهن یقه دار از نوع لباس های ورزشی برای ایجاد ظاهری حرفه ای تر شروع کردند. قسمت جلوی پیراهن با دگمه بسته می شد. آن ها پیراهن را به یک شلوار ورزشی سیاه تهیه شده از پارچه پنبه ای سنگین دوختند و یک ولکرو یا بست قلاب دار درون پاچه های شلوار قرار دادند تا امکان کش آمدن شلوار بر روی کفش و کوتاه شدن آن در هنگام لزوم وجود داشته باشد. آن ها یک زیپ ۲۴ اینچی نیز در قسمت پشت لباس قرار دادند تا پوشاندن و درآوردن لباس برای پرستاران راحت باشد و برای راحتی بیمار هم در بالای زیپ یک ولکرو گذاشتند.
به گزارش سرویس ترجمه نساجی امروز، ومبل گفت: در بازار لباس هایی که تا حدی شبیه این لباس باشد، وجود دارد اما ما احساس کردیم که می توانیم لباس بهتری تولید کنیم. اگر ما به تحقیقات خود ادامه دهیم می توانیم پارچه ها و تزییناتی به مراتب بهتر و با احساس راحتی بیشتر تهیه کنیم.
تیم تحقیقاتی با کمک هزینه ۱۲۵۰۰ دلاری از سوی مرکز تحقیقات کالج علوم انسانی، نمونه هایی از پوشاک انطباق پذیر تجاری را که ویژه افراد ناتوان است خریداری می کند که بیماران و پرستاران در ماه ژوییه از آن ها استفاده خواهند کرد. شین گفت: پس از ارزیابی لباس ها و بررسی بازخوردها قصد داریم تا لباس های انطباق پذیر/درمانی برای بیماران آلزایمری تولید کنیم.
یکی از مشکلات مربوط به سایر لباس های موجود در بازار گران بودن آن هاست؛ ۱۰۰ دلار برای هر لباس. ومبل شرح داد:  زمانی که فردی بیمار و تحت مراقبت است نیاز به پزشک و دارو دارد و لباس تنها یک هزینه اضافی است. ما می خواهیم لباسی تولید کنیم که نه تنها قیمت آن مناسب است بلکه همراهان بیمار از این که بیمارشان آن لباس را بر تن کرده احساس غرور کنند.
به گزارش سرویس ترجمه نساجی امروز، ومبل گفت: من متوجه شدم که زمانی که فرزندانم را به عیادت پدربزرگ بیمارشان می برم از این که بیشتر افراد حاضر در آن جا لباس های راحتی و پیژامه مانند بر تن دارند، احساس ناراحتی می کنند. آن ها درک نمی کردند که چرا در وسط روز همه لباس خواب پوشیده اند. این نخستین چیزی بود که من راجع به آن فکر کردم. بسیار مهم بود که بیماران دارای وقار و عزت نفس بودند؛ نه تنها برای خودشان بلکه برای اعضای خانواده و پرستارانشان.
مشاهدات و احساسات ومبل در پروژه تحقیقاتی فوق مورد حمایت قرار گرفت. او گفت: “من دریافتم که در مراکز نگهداری از بیماران زمانی که بیمار لباس مناسب پوشیده است نه تنها خودش رفتار متفاوت و بهتری از خود ارائه می دهد بلکه رفتار اطرافیان با او نیز بهتر می شود.”
این تحقیق به پرسش دیگری درباره تغییر در کیفیت نگهداری از بیماران آلزایمری در اثر تغییر پوشش آن ها انجامید که شین امیدوار است پاسخ آن را بیابد.
به گزارش سرویس ترجمه نساجی امروز، شین گفت: ما فکر می کنیم که لباس یک عنصر مهم است. این که در یک موقعیت خاص چگونه لباس بپوشیم در تاثیری که از خود به جای می گذاریم نقش دارد. برای مثال شخصی که به یک مصاحبه کاری می رود با بر تن کردن یک لباس زیبا باعث ایجاد تاثیر مثبت در اطرافیان می شود. بنابراین ما فکر می کنیم آیا داشتن لباس زیبا نمی تواند بر نحوه رفتار و یا توجه اطرافیان تاثیر داشته باشد؟ این امر احتمالا یک جنبه روانشناسانه است که ما به دنبال آن هستیم.

منبع : نساجی امروز

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *