مقاله

مبانی مفهومی استفاده از رنگ در معماری و الهام بخشی آن در طراحی صنایع پوشاک

چکیده
در دانشکده های معماری، به ندرت به رنگ به عنوان یک موضوع جدی در طراحی توجه می شود. واغلب رنگ در مرحله نهایی روند طراحی ظاهر می شود و علت انتخاب رنگ معمولا مورد سوال قرار نمی گیرد. با مراجعه به بسیاری از آثار بجا مانده از معماران حرفه ای دوره رنسانس، می توان دریافت که رنگ نسبت به فرم و سازه در درجه دوم اهمیت قرار می گیرد. روشی که در این مقاله ارائه شده، تلاشی است برای آنکه اهمیت رنگ را به عنوان یک جزء ضروری از سه مرحله روند طراحی در معماری و با الهام از آن در طراحی صنایع پوشاک مورد تاکید قرار دهد. این سه مرحله عبارتند از: مرحله مفهومی(Conceptual Phase) ، مرحله شماتیک- فرم (Shematic/Form Phase) و مرحله توسعه طراحی (Design Development Phase). با نیل به این هدف، انتخاب رنگ بخش خلاق مرحله مفهومی یک پروژه می شود و می تواند روی همه مراحل روند طراحی اثرگذار باشد. در مرحله توسعه طراحی، انتخاب رنگ نهایی مورد توجه قرار گرفته و مشخص می شود. در روند طراحی، رنگ می تواند نقش مکمل را برای عناصر بصری متداول خط، فرم و جزئیات ایفا کند. این روش طراحی چگونگی استفاده از رنگ را در سه مرحله روند طراحی مشخص می کند: دینامیک رنگ در مرحله مفهومی، تکتونیک رنگ در مرحله شماتیک- فرم و شبیه سازی رنگ در مرحله توسعه طراحی.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *