اخبار, خبرهای دنیای نساجی, مقاله

نخ نانویی با خاصیت خنک کنندگی تولید شد

محققان در یک شرکت دانش بنیان موفق شدند نخ هایی با فناوری نانو تولید کنند که در الیاف تابستانی و زمستانی قابل استفاده است.

آزاده بشری، دکتری شیمی نساجی و مدیر تحقیق توسعه یک شرکت دانش بنیان تولید کننده نخ در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: ما در این شرکت موفق شدیم نخ هایی را با فناوری نانو به مرحله تولید صنعتی برسانیم.

 

وی با بیان اینکه این الیافی که به تولید رسانده ایم، خاصیت خنک کنندگی دارد و بسیار سریع خشک می شود، عنوان کرد: زمانیکه تعرق در بدن صورت می گیرد سریعا آب را به سطح پارچه منتقل می کند و این سرعت موجب تبخیر زودهنگام می شود.

وی با بیان اینکه خاصیت خنک کنندگی این الیاف منجر می شود که از آن در پوشاک ورزشی استفاده کرد، خاطر نشان کرد: البته می توان از این الیاف در قالب کاربرد های دیگر نیز استفاده کرد.

 

بشری با بیان اینکه در کشورهای دیگر از این الیاف در تولید روکش تخت، لباس های نظامی، لایه ای در کفش و اصولا پوشاکی که کاربردهای معمولی نداشته باشند، استفاده می شود، گفت: امریکا، ژاپن، تایوان، کانادا، رژیم اشغالگر قدس و کشورهای اروپایی به این فناوری دست پیدا کرده اند.

 

این محقق با تاکید بر اینکه محصولی که ما به تولید رسانده ایم، قابل رقابت با نمونه های خارجی را دارد، گفت: در مرحله اول بیشتر هدف این بود که این نخ ها را در الیاف کاربردی در مناطق گرمسیری به کار بگیریم؛ اما برای پوشاک زمستانی هم کاربرد دارد.

به گفته وی، زمانیکه فردی در زمستان بر اثر یک فعالیت شدید و راه رفتن تند تعریق کند، عرق روی پوست میماند و بدن سرمای شدیدی حس می کند؛ استفاده از این الیاف در لباس های زمستانه کمک می کند سریعا رطوبت سطح پوست را به بیرون از لباس منتقل کند و مانع از ایجاد این حس سردی روی پوست خواهد شد.

 

بشری از این رو می توان از این نخ ها که با فناوری نانو به تولید رسیده اند را در لباس های زمستانه و تابستانه به کار گرفت، خاطر نشان کرد: خاصیت خنک کنندگی این نخ ها بدان معناست که رطوبت خاصیت خنک کنندگی را مدیریت می کند.

وی تاکید داشت: در نمونه های خارجی نخ های نانویی، تنها سطح مقطع الیاف تغییر کرده یعنی مدیریت رطوبت وجود دارد ولی نخ هایی که ما به تولید رسانده ایم علاوه بر تغییر سطح مقطع برای مدیریت رطوبت نانو ذرات به انتقال حرارت نیز کمک می کنند و رطوبت را سریعتر به سطح پارچه منتقل می کنند.

 

مدیر یک شرکت دانش بنیان افزود: درحال حاضر برخی برند های تولید کننده پوشاک ورزشی ایرانی از نخ های نانویی نمونه های خارجی استفاده می کنند ولی اکنون تمایل دارند از این نخ های ایرانی بهره ببرند زیرا از کیفیت بالا و قیمت پایینی برخوردار است.

وی با بیان اینکه از یک سال و نیم گذشته اقدام به انجام تحقیقات برای تولید این نخ ها کردیم، گفت: این محصول نقش موثری در صنعت نساجی کشور دارد. وی با بیان اینکه از این نخ ها می توان بیشتر در پوشاک ورزشی بهره برد، بیان کرد: اکنون در مرحله ای هستیم که تولید کننده هایی به سراغ محصول ما بیایند و این الیاف را خریداری کنند.

منبع : نساجی امروز

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *