اخبار, خبرهای دنیای نساجی, نشست خبری

کد رهگیری GTIN برای جلوگیری از قاچاق محصولات نساجی اجرایی می شود

مدیر کل نساجی و پوشاک وزارت صنعت ، معدن و تجارت گفت : یکی از راههای موثربرای جلوگیری ازورودغیررسمی پوشاک واجرایی کردن، کد شناسه و رهگیری ،موضوع کارگروه منسوجات مربوط به ماده ۱۱ آیین نامه اجرایی موضوع ماده ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز است که صفر تا صد کالاها بر اساس کد شناسه و رهگیری مشخص می شود.

به گزارش “شاتا” افسانه محرابی افزود: اعضای کارگروه ، سیستم GS1  با کد رهگیری GTIN و توصیف کالایی  GPC را انتخاب کردند و هم اکنون در مرحله پیگیری برای اجرایی کردن آن هستیم  و بر اساس این سیستم هر نوع پوشاکی که این کد را نداشته باشد قاچاق محسوب می شود و خوشبختانه  حدود ۱۰۰ درصد  کشورهای وارد کننده به کشور ما از این کد شناسه و رهگیری استفاده می کنند و این کد یک کد بین المللی است.
وی واردات رسمی پوشاک در سال ۹۴  را  ۱۴٫۷  میلیون دلار و در ده ماهه سال ۹۵ حدود ۵۰ میلیون دلار عنوان کرد و افزود : واردات رسمی پوشاک طبق آمار بین المللی ۷۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۵ و با احتساب ترکیه یک میلیارد دلار ، کفش ۵۸۰ میلیون دلار و پتو ۶۴ میلیون دلار بوده است.
وی ادامه داد: این در حالی است که گمرکات  کشور واردات  پوشاک را ۱۴ میلیون دلار ، کفش را ۵ میلیون دلار و پتو را  ۹ میلیون دلار اعلام کرده اند ، همچنین ستاد مبازه با قاچاق کالا و ارز آمار برآورد واردات پوشاک به کشور را ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار اعلام  کرده است.
محرابی با اشاره به واردات پوشاک به طرق مختلف مسافری، کوله بری، ته لنجی ، کم اظهاری در گمرک و غیره  افزود :  بیشترواردات غیر رسمی از طریق مناطق آزاد و ترانزیت وارد کشورانجام می شود و اکثر واردات پوشاک از چین و امارات و ترکیه می باشد.
وی  تاکید کرد :  با توجه به شکل گیری و فعالیت کارگروه نظارت و پیگیری بر دستورالعمل واردات پوشاک  و حضور ارگا ن های نظارتی مشخص شد چند ماهی است پوشاک بر اساس واحد سنجش کیلو گرم و کارتون وارد شده در حالی که  طبق کتاب مقررات صادرات و واردات  باید بر اساس واحد سنجش “دست ، تعداد ، دو جین و جین و …” باشد  که این مسئله هم پیگیری و قرار شد نظارت دقیق صورت پذیرد .

تدوین طرح ساماندهی تولید و تجارت

مدیر کل دفتر نساجی و پوشاک وزارت صنعت ، معدن و تجارت در ادامه از تدوین طرح ساماندهی تولید و تجارت توسط این دفتر خبر داد و افزود : نوسازی و باز سازی واحدها، ایجاد واحدهای جدید و  کلیه مسائل مربوط به جلو گیری از واردات غیر رسمی پوشاک و …  را در آن دیده ایم که  امیدواریم با تایید و مصوب شدن و اجرایی نمودن آن بتوانیم در جهت رفع مشکلات واحدهای نساجی گامهای موثری را برداریم.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *