اخبار

گزارشی از بازار کار یک شغل خاص و کمتر شناخته شده

صباغی و گل زنی از آن دسته مشاغلی است که این روزها با رکود شدیدی مواجه شده است. از آنجا که این حرفه وابستگی متقابلی به بازار پوشاک دارد خواب این صنف به مشکلات گل زنان نیز دامن زده است. به گفته فعالان این صنف کار گل زنی یک کار پیچیده، فنی  و بسیار  حرفه ای است که نیاز به مهارت های خاصی دارد، اما ورود افراد تازه کار و بعضاً غیرحرفه ای که سعی در شکستن قیمت  خدمات ارائه شده از سوی فعالان این صنف را دارند باعث بروز مشکلات و دشواری هایی برای اعضای این اتحادیه شده است.

یکی دیگر از مشکلات این بخش نبود نقدینگی و ارائه چک های بلندمدت و حتی بی محل به ارائه کنندگان خدمات گل زنی است که باعث شده این صنف بیش از پیش دچار رکود و مشکلات شود. در همین رابطه گفت و گویی را با حسن سلیمی، رئیس اتحادیه صباغان و گل زنان تهران و احمد پناهی، مدیر شرکت خدماتی چاپ خرداد داشته ایم که در ادامه می خوانید.

۹۰واحد رنگرزی فعال در سطح تهران

به گزارش دریک آنلاین، سلیمی در پاسخ به این سوال که چرا این اتحادیه به نام صباغان و گل زنان نام گذاری شده است، می گوید: صباغی در معنای زبان عربی همان رنگرزی است و گل زنان کسانی  هستند که با استفاده از شابلون روی پارچه طرح و نقش ایجاد می کنند. بعد از انقلاب و با افزایش تعداد گل زنان، این اتحادیه با این عنوان نام گذاری شد. گرچه بعدها اقداماتی برای تغییر نام این اتحادیه صورت گرفت اما با مخالفت اعضای قدیمی تر این صنف این روند متوقف شد. امروزه بخش طراحی نیز یکی از رسته های این اتحادیه محسوب می شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۹۰ واحد رنگرزی به طور رسمی و جوازدار در این صنف مشغول فعالیت هستند ادامه می دهد: آمارها گویای این است که در این حرفه، واحدهای بسیاری وجود دارند که بدون مجوز در حال فعالیت  هستند. این موضوع مشکلات بسیاری را نه تنها برای این اتحادیه بلکه برای جامعه می تواند به وجود آورد.  کار رنگرزی کاری تخصصی است، موادی که در این حرفه به کار می رود نباید برای بدن انسان مضر باشد.

به طور مثال در سال های گذشته موادی برای رنگرزی پارچه های جین وارد ایران می شد که متأسفانه برخی از واحدهای بدون مجوز برای کمرنگ یا روشن تر کردن این پارچه ها از مواد سفیدکننده مثل وایتکس استفاده می کردند.

این مسئله نه تنها باعث بروز مشکلات پوستی برای مصرف کننده می شد بلکه به پوسیدگی و از بین رفتن شلوار نیز منجر می شد. در صورتی که اگر این واحدها زیر نظر اتحادیه فعالیت می کردند، اتحادیه از تمام جوانب می  توانست روی آنها کنترل داشته نظارت کند.

ماشین آلات مدرن در راه است

رئیس اتحادیه صباغان با اشاره به این  موضوع که برای راه اندازی یک واحد گل زنی مهم ترین مسئله، مکان و فضای یک کارگاه خدماتی است، ادامه می دهد: تا چند سال گذشته به این صنف تحمیل می شد که فضای کارگاه های چاپ باید تجاری یا صنعتی باشد. همانطور که می دانید اجاره یک فضای ۱۰متری تجاری در تهران با هزینه های بسیار بالا و وحشتناکی همراه خواهد بود.

برای این متراژ فضای تجاری شما باید ۱۰۰میلیون پول رهن بپردازید یا ماهانه ۱۰میلیون تومان اجاره پرداخت کنید، مگر یک تولیدکننده به لحاظ مالی چقدر توانایی دارد که بخواهد چنین حجمی از پول را پرداخت کند؟

وی با بیان اینکه واحدهای رنگرزی در دو سطح سنتی و مدرن در حال فعالیت هستند، می افزاید: به تدریج با واردات ماشین آلات و تجهیزات مدرن در این صنف،  این حرفه از حالت سنتی خود خارج می شود. در گذشته برای فعالیت در سطح سنتی شما حداقل به ۸۰متر فضا نیاز داشتید درحالی که با ورود این ماشین آلات فضای مورد استفاده کاهش می یابد اما قطعاً هزینه و سرمایه  اولیه با افزایش همراه خواهد بود.

مرگ تولید، نابودی جامعه

وی با اشاره به اینکه واحدهای خدمات چاپ و رنگرزی بورس خاصی نداشته و در همه جای تهران پراکنده اند،  می گوید: برخی فعالان این بخش در بهارستان،  برخی در جمهوری،  بازار تهران و در اقصی نقاط تهران مشغول فعالیت هستند. برای دریافت مجوز به منظور تأسیس واحدهای رنگرزی نیز تنها مراجعه به اتحادیه صباغان و گل زنان کافی است.

رئیس اتحادیه صباغان در رابطه با مشکلات این صنف می گوید: هیچ کس از مشکلات واحدهای تولیدی خبر ندارد. در همین سال جاری و طی چند ماهه گذشته بسیاری از واحدهای تولیدی این صنف بیکار نشسته اند. چرا باید جنس بی کیفیت از چین وارد شود و واحدهای تولیدی ما بیکار بمانند؟ آیا ما برای اعتلای اقتصادی چین حرکت می کنیم یا هدف مان ارتقای تولید در کشورمان است؟ چرا باید وضع اقتصادی به جایی برسد که تنها به دنبال جنس ارزان و نه باکیفیت باشیم؟ استقلال یک کشور و عظمت آن با تولید و صنعت گره خورده است زمانی که تولید در یک کشور از بین برود قطعاً آن کشور نابود خواهد شد.

سرمایه اولیه

میزان سرمایه اولیه برای شروع کار در این حرفه بسته به نوع کاری که می خواهید انجام دهید متفاوت خواهد بود. به طوری که سرمایه اولیه برای شروع کار در یک سطح سنتی حدود ۴۰میلیون تومان و نوع مدرن آن ۱۵۰میلیون تومان خواهد بود. البته باید در نظر داشته باشید که هزینه اجاره فضا از میزان سرمایه اولیه تعریف شده جداست.

مواد اولیه موردنیاز این شغل برخی وارداتی و برخی داخل کشور تأمین می شود. این واردات معمولاً از کشورهای چین،  ترکیه،  آلمان و سوییس صورت می گیرد. برای نوع مدرن این حرفه شما ناگزیر به واردات تجهیزات و ماشین آلات خواهید بود. قیمت این ماشین آلات نیز با توجه به کیفیت و کارایی آن بین ۴۵ تا ۱۵۰میلیون تومان متغیر است.

مجوز و ریسک  ها

برای دریافت مجوز به منظور تأسیس واحد رنگ رزی تنها کافی است به اتحادیه صباغان و گل زنان مراجعه کنید.

سرمایه گذاری در سطح سنتی این حرفه اگرچه با میزان سرمایه اولیه  کمتری همراه خواهد بود اما قطعاً مشقات و مشکلات خاص خود را به همراه دارد، هم باید فضای بزرگ تری در اختیار داشته باشید و هم نیروی کار بیشتری استخدام کنید در صورتی که در نوع مدرن آن تنها کافی است سرمایه اولیه بالایی داشته باشید و خلاص. بسیاری از فعالان این صنف نبود نقدینگی و ارائه چک های بلندمدت و بی محل را از مشکلات عمده این صنف معرفی می کنند و معتقدند رکود حوزه پوشاک و تولید به بیکاری این صنف نیز دامن زده است.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *