اخبار

تحول در تولید پوشاک

textilien-650x344پژوهشگران دانشگاه استنفورد پوشاکی تولید کرده اند که به طور موثر بدن را خنک میکند.

به گزارش مهر، آنچه پژوهشگران این دانشگاه ارائه کرده اند نسخه پیشرفته تری از الیافی است که بدن فرد استفاده کننده را از گرمای آزاردهنده محیط مصون می دارد، البته با این تفاوت بزرگ نسبت به محصولات مشابه قبلی که این کار را به  طرز موثر و به عنوان فناوری ارزان ‌قیمت انجام  می‌د‌‌هد.

ویژگی مهم پوشاکی که با این الیاف جدید ساخته می‌شود این است که حتی در مقایسه با زمانی که از لباس استفاده نمی‌شود بدن احساس خنکی بیشتری می‌کند. به طور کلی استفاده از این پوشاک جدید برای  محیط‌هایی که اوضاع آب و هوایی آنها همواره گرم  و طاقت‌ فرساست منطقی به نظر میرسد، به ویژه در مواقعی که سیستم تهویه هوای مطبوع هم وجود ندارد.

با وجود این حتی زمانی که چنین امکانی هم  باشد، استفاده از این پوشاک انتخابی اقتصادی از نظر مصرف انرژی است. این پژوهشگران که جزئیات یافته خود را در نشریه ساینس منتشر کرده‌اند، معتقدند وقتی که میتوان فردی را به جای محیطی که در آن زندگی میکند خنک نگه داشت این به معنای صرفه‌جویی در مصرف انرژی است.

قلب تپنده این فناوری در دو نکته نهفته است؛ نخست که در واقع ابتکار جدیدی به شمار نمی‌رود فراهم آوردن شرایطی است که طی آن عرق تولید شده از بدن از داخل الیاف لباس به راحتی تبخیر شود.

اما اقدام پژوهشگران در بخش دوم یک نوآوری مهم به شمار می‌آید. آنها از مکانیسمی استفاده کردهاند که در آن گرمای بدن به صورت پرتوی مادون قرمز از الیاف جدیدی که ساخته‌اند، عبور کند و به معنای آن است که فردی که چنین لباسی را بر تن کرده در مقایسه با مواقعی که لباسهای معمولی می یپوشد حدود ۴ درجه فارنهایت احساس خنکی بیشتری کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *