اخبار

صنعت خوب، فراگیر، بزرگ، ارزشمند و قدیمی‌ نساجی

پنجاه و پنجمین مجمع عمومی عادی سالیانه انجمن صنایع نساجی ایران در طبقه دهم اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران با حضور خانم گلنار نصراللهی- مدیرکل دفتر صنایع نساجی وزارت صنعت-، دکتر بیگی- نماینده مجلس- حجت‌الاسلام و المسلمین سیدناصر موسوی لاریگانی-‌ عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی- ، مدیران، صنعتگران، تولیدکنندگان و فعالان صنایع نساجی و پوشاک ایران و نظارت نماینده وزارت کار و نماینده امور تشکل‌های اتاق بازرگانی ایران برگزار و ‌خبر تشکیل فراکسیون حامیان صنایع نساجی از سوی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اعلام شد. در این مجمع گزارش عملکرد انجمن، گزارش مالی خزانه‌دار، گزارش بازرس قانونی و انتخاب بازرس اصلی و علی‌البدل انجام گرفت.

پس از پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و تلاوت آیاتی از قرآن مجید، اعضای هیئت رئیسه شامل آقایان مهندس مروج، دکتر شیبانی، آهنچی، زینی و رئیس‌زاده (به‌عنوان رئیس، نائب رئیس، ناظرین و منشی) تشکیل و به این ترتیب مجمع فعالیت رسمی خود را آغاز کرد.

مهندس محمد مروج- رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران- ضمن خوشامدگویی به میهمانان عنوان داشت: صنایع نساجی در مقایسه با برخی صنایع مانند فولاد، کاشی و سرامیک در وضعیت بهتری به سر می‌برد. وی ابراز امیدواری کرد که تلاش‌های دولت و دست‌اندرکاران قوه مقننه به نتیجه برسد و دشواری‌های فعلی کشور به خصوص رکود تورمی بسیار شدید حکمفرما بر جامعه برطرف شود؛ اگر چه به‌نظر می‌رسد وضعیت به این زودی‌ها بهبود نیابد.

به گفته مهندس مروج، قدرت خرید مردم نسبت به سال ۹۰ و ۹۱ ، ۴۱ درصد کاهش یافته که این امر تأثیرات بسیاری بر وضعیت کلی کشور خواهد داشت.

وی ضمن بیان این مطلب که سعی می‌کنم خوش‌بین باشم اما ظاهراً این وضعیت ‌به زودی‌ها برطرف نخواهد شد؛ اذعان داشت: یکی از معاونان رئیس جمهور در مورد چالش‌های فراوان پیش روی دولت اعتقاد دارد « میزان GDP ایران ۴۰ درصد کمتر از ترکیه اما میزان مصرف انرژی در ایران، دو برابر این کشور است! در ایران به ازای ایجاد هزار دلار ارزش افزوده، ۵ برابر ترکیه انرژی مصرف می‌کنیم. ‌با وجود همراه‌تر شدن مجلس در وضعیت فعلی، چالش‌های پیش روی دولت راه‌حل‌ سریعی ندارد، فرصت‌‌ها در محیط زیست از بین رفته‌، سفره‌های زیرزمینی در حال نابودی است و اشتباهات انباشته ۳۸ ساله وجود دارد.»

مهندس مروج سپس به ارائه گزارشی از مرکز پژوهش‌های مجلس در مورد وضعیت بانک‌ها پرداخت و گفت: در سال‌های گذشته ۸۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی در گردش وجود داشت و در حال‌حاضر این رقم به هزار و ۱۰ هزار میلیارد تومان رسیده که فقط صد هزار میلیارد تومان آن در گردش است و مابقی به اشکال مختلف مانند ساختمان سازی پروژه مسکن مهر، بنگاه‌های زودبازده، بدهی‌های دولتی و … روی دست بانک‌ها باقی مانده‌اند!

رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران، ادامه داد: در این گزارش قید شده «هیچ بانکی قابلیت ارائه ترازنامه قابل قبول در سطح جهان ندارد» و همان‌طور که می‌دانید یکی از ایرادات اصلی بانک‌های بین‌المللی نسبت به سیستم بانکی ایران، به روز نبودن بانک‌های ایرانی است.

 

 

مهندس مروج با اشاره به این مطلب که بسیاری از بانک‌های کشور وام‌های سوخته شده را جزو دارایی‌های خود تلقی می‌کنند! در بخش دیگر سخنرانی خود گفت: بنگاه‌داری دولتی به نظام بروکراسی دولتی تبدیل شده است.
وی اضافه کرد: حجم دولت بزرگ و کارآیی آن کم است، ۸۰۰ هزار نفر طی هشت سال گذشته، به دولت اضافه شده اگرچه ممکن است به معنی افزایش تعداد حقوق‌بگیران نباشد بلکه حقوق بگیرانی هستند که در شرکت‌های پیمانکاری برای دولت کار می‌کردند، در هشت سال گذشته ، حکم استخدامی دریافت کرده‌اند و تا ۳۰ سال آینده‌، مبالغ هنگفتی را به دولت تحمیل می‌کنند!

وی ادامه داد: یارانه‌ها آثار بسیار نامناسب اجتماعی به وجود آورده که به سادگی امکان کنار گذاشتن آن وجود ندارد و تصمیم ملی نیز برای حذف یارانه‌ها وجود ندارد.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران یادآور شد: در جریان اجرای سهام عدالت، هزار بنگاه بزرگ کشور درگیر هستند و نکته جالب این‌که وقتی بنگاه‌های مذکور دولتی بودند مجلس در سیستم نظارتی خود از طریق دیوان محاسبات به کنترل بنگاه‌ها می‌پرداخت اما در حال‌حاضر این مجموعه‌ها، تحت کنترل هیچ سیستم نظارتی قرار ندارند.

این صنعتگر نساجی سپس به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس استناد کرد که « کار دولت شبیه کار آن ارکستر موسیقی روی کشتی تایتانیک است که در حال غرق شدن بود و آن ارکستر سعی داشت تا کار خود را با  دقت انجام دهد! »

بخش دیگر سخنرانی مهندس مروج به صنعت زدایی اختصاص داشت. وی در این زمینه به مطالعات دکتر فرشاد مومنی- اقتصاد دان و استاد دانشگاه علامه طباطبایی- استناد نمود و گفت: «طبق سرشماری‌های انجام شده در سال‌های ۱۳۸۵ و  ۱۳۹۰ ‌، در بخش صنعت ایران و فاصله بین دو سرشماری، ۴۱۵ هزار شغل از بین رفته است. طی همین مدت ۷۱۵ هزار شغل جدید به وجود آمده که هیچ کدام قابل طبقه‌بندی نیستند (مانند موتوری‌های مسافر کش، دستفروشان و … )که به‌اندازه کافی بحران صنعت زدایی و کانون اصلی غفلتی ‌که در جریان اوج ‌گیری در‌آمد ‌نفتی در ایران اتفاق افتاده را به نمایش می‌گذارد.»

وی ادامه داد: در ادامه گزارش دکتر مومنی آمده «وجوه دیگر این واقعه غم‌انگیز و نگران‌کننده این است که در پنجاه سال اخیر، جز دوره‌های استثنایی کوتاه سهم بخش کشاورزی از سرمایه‌گذاری‌های جدید، همواره بین یک‌سوم تا یک‌پنجم سهم این بخش در تولید و اشتغال است.»

مهندس مروج یادآور شد: در سال ۱۳۵۳ ‌، ۲۳۷ هزار تن پنبه در ایران تولید می‌شد که بخش عمده آن صادراتی بود و مابقی مورد مصرف واحدهای داخلی قرار می‌گرفت. این عدد در حال‌حاضر به حدود ۴۰-۳۸ هزار تن رسیده است و در نصف سالی که باید تعرفه واردات پنبه را بپردازیم قیمت نخ تولید ازبکستان از پنبه‌ وارداتی ما، ارزان‌تر است.
وی افزود: در ادامه این گزارش آمده« مثلث کشاورزی در ایران تولید معیشتی است اما بخش بزرگ ارزش افزوده تولید بخش کشاورزی نصیب غیرمولدها، دلالان، سلف خران و … می‌شود و چیزی برای کشاورز ‌باقی نمی‌ماند که آنها سرمایه‌گذاری کنند  وگرنه انگیزه کافی برای سرمایه‌گذاری دارند؛‌ از کل سرمایه‌گذاری‌هایی هم که در بخش صنعت ایران شده در همین دوره بیش از ۷۲ درصد سرمایه‌گذار‌ی‌ها در ۴ حوزه خاص انجام شده ‌است تولید فلزات اساسی محصولات کانی غیر فلزی، مواد غذایی و آشامیدنی و مواد محصولات شیمیایی که ویژگی مشترک آنها منبع محوری و رانت محوری است.

طی ده ساله گذشته و به‌ویژه دوره ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۱ ‌به روند تحولات سهم واردات کالاهای سرمایه‌ای از کل واردات کشور مربوط می‌شود. این دوره، دوره اوج و شکوفایی ارزی کشور بوده ولی سهم واردات کالاهای سرمایه‌ای از کل واردات کشور از ۴۷ درصد در سال ۱۳۸۳ به ۱۳ درصد در سال ۱۳۹۱ رسیده است. کالاهای سرمایه‌ای ظرفیت‌هایی برای تقاضای شغلی به‌وجود می‌آورد بنابراین در واقع این گرفتاری بزرگ که الان مشاهده می‌کنیم از سال ۱۳۸۴ بذرهای آن کاشته شده است و امروز جامعه نتایج آن غفلت کاری‌ها‌، سهل‌انگاری‌ها ، خطاها و فسادها را پرداخت می‌کند.

در دوره  ۱۳۴۶ تا ۱۳۸۳ به‌طور متوسط سهم بخش صنعت از مانده تسهیلات بانکی ۵/۳۳ درصد بوده است این در دوره ۸۴ تا ۹۱  به ۵/۱۹ درصد سقوط کرده است‌. این نسبت در سال۴۶ تا ۸۳ در مورد سهم بخش کشاورزی از مانده تسهیلات بانکی ۱۶ درصد بود. در دوره ۱۳۸۴ تا ۹۱ این سهم به ۴/۹ درصد سقوط پیدا کرده است پس سیستم بانکی ما با این طرز رفتار، مولدها را به سمت ربا خوارها سوق می دهد. اینها از طریق بخش رسمی پول وقتی نتوانند نیازهای خودشان را تامین کنند  ناگزیر باید به سمت بازار غیر رسمی پول (که بیان محترمانه‌ای است برای فعالیت نزول خواری) بروند.»

 

‌به‌گفته مهندس مروج، در حال‌حاضر حدود ۵/۵ میلیون بیکار در کشور وجود دارند که این رقم به زودی به ۵/۸ و به روایتی تا ۱۱ میلیون نفر افزایش خواهد یافت.
وی به قانون مشاغل سخت و زیان‌آور نیز ‌اشاره کرد و گفت: پس از جلسات و مذاکرات متعدد طبق مصوبات جدید شورای عالی حفاظت فنی، تعداد مشاغل مشمول این قانون از ۱۶۰۶ شغل به ۱۳ شغل کاهش یافت. خوشبختانه در این ۱۳ رشته ، صنایع نساجی فقط در مورد «صدا »ممکن است مشکلاتی داشته باشد که با استفاده از گوش‌های مخصوص این مشکل قابل رفع است.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران تأکید کرد: در صنعت نساجی علی‌رغم تمام مشکلات، ۹ هزار و ۸۱۸ واحد فعال و دارای پروانه بهره‌برداری وزارت صنعت به فعالیت ادامه می‌دهند، ۲۸۸ هزار نفر بیمه‌پرداز در این واحدها کار می‌کنند؛ البته تعداد قابل توجهی از کارخانه‌ها، شیفت کاری خود را کاهش داده‌اند.
مهندس مروج، «قاچاق» را به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین مشکلات صنعت نساجی اعلام کرد و گفت: انجمن نساجی نامه‌های مفصل و متعددی به ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ، نیروی انتظامی، مجلس، نهادهای زی‌ربط و در نهایت ‌به بیت رهبری ارسال نموده است که به‌نظر می‌رسد پس از ارسال این نامه‌ها، مسئولین نگاه جدی‌تری به موضوع پیدا کرده‌اند به این ترتیب که نیروی انتظامی، تریلرهای خارج شده از گمرکات را تحت کنترل بیشتری قرار می‌دهد، اگرچه متأسفانه بخشی از قاچاق به مسائل معیشتی مرزنشینان ارتباط دارد.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد که با حمایت نمایندگان مجلس و دولتمردان صنعت نساجی بار دیگر به روزهای اوج برسد.

 دولت؛ صحنه‌گردان اصلی تقویت واحدهای تولیدی

دومین سخنران مجمع انجمن صنایع نساجی ایران، دکتر بیگی- نماینده مجلس- بود. وی به اجرای اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: منظور از اقتصاد مقاومتی این است که تکیه از نفت برداریم و به تولید اتکا نماییم؛ اما تا چه میزان اقدامات و سیاستگزاری‌ها در مسیر تحقق و تقویت اقتصاد مقاومتی است؟

بیگی، صحنه‌گردان اصلی تقویت واحدهای تولیدی و تمرکز بر اقتصاد مقاومتی را دولت دانست و گفت: دولت باید نشان دهد که طرفدار و حامی تولید است.
به‌گفته این نماینده مجلس، در حال حاضر بخش عمده‌ای از منابع ارزی کشور صرف قاچاق می‌شود و آمارها از رقم ۱۴ میلیارد دلار‌ ‌‌تا ۲۵ میلیارد دلار قاچاق حکایت می‌کنند که رقم قابل ملاحظه‌ای است و در این میان صنایع نساجی بیشترین صدمه را از قاچاق می‌بینند.

وی، اقدامات فیزیکی و مقابله‌ای را روش‌های منسوخ شده مبارزه با قاچاق برشمرد که در دنیای امروز قابل اجرا نیستند و تصریح کرد: اقدامات نرم‌افزارانه و سیاستگذارانه، ‌شیوه مناسب و اثرگذار در مهار قاچاق است.
بیگی ضمن بیان این مطلب که باید پشتوانه پول کشور را «تولید» قرار دهیم نه «دلار‌های نفتی» گفت: در شرایط دشوار فعلی، تولید مقرون به‌صرفه نیست و کمتر کسی حاضر می‌شود سرمایه خود را به تولید اختصاص دهد.

وی، نا امیدی و یأس را «خودِ شیطان» توصیف کرد و گفت: باید تلاش کنیم از شرایط موجود که به واسطه اصلاح در روابط خارجی صورت گرفته، بهترین و بیشترین بهره‌برداری را به عمل آوریم و بدانیم که برای به‌دست آوردن این فرصت، هزینه‌های زیادی پرداخت کرده‌ایم زیرا برجام به آسانی به دست نیامده است.

این نماینده مجلس تصریح کرد: حجم صادرات غیرنفتی در سال ۱۳۸۴ و مقایسه آن با سال ۱۳۹۱ نشان می‌دهد که در اوج تحریم‌ها توانستیم به مراتب امکانات زیرساختی خوبی برای کشور ایجاد کنیم و به سطح قابل قبولی از صادرات برسیم؛ برای مثال میزان صادرات غیر نفتی استان آذربایجان شرقی در سال ۱۳۸۷ برابر یک میلیارد دلار بود و در سال ۱۳۹۱ و همزمان با اوج تحریم‌ها این رقم به ۲ میلیارد دلار ‌افزایش یافت.

 

درون‌سپاری و سرمایه‌گذاری مشترک برندهای خارجی در صنعت نساجی ایران

گلنار نصراللهی- مدیرکل دفتر نساجی وزارت صنعت، معدن و تجارت- که از سازمان صدا و سیما و برنامه‌های مربوط به ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی، راهی اتاق بازرگانی و مجمع انجمن نساجی ایران شده بود، سخنران بعدی مراسم بود.

وی گفت: بسیاری از مختصات صنایع نساجی مانند ایجاد ارزش افزوده بالا و اشتغالزایی قابل توجه، می‌تواند در بحث اقتصاد مقاومتی راهگشا باشد.
نصراللهی ادامه داد: انجام امور فرهنگی از طریق رسانه ملی و اولویت نساجی از مهم‌ترین مذاکرات جلسه امروز در سازمان صدا و سیما بود که مقرر شد در مورد مسائل موثر صنایع نساجی با همکاری تشکل‌ها و اتحادیه‌های صنایع نساجی و پوشاک اقدامات مشترکی صورت گیرد.

نصراللهی تصریح کرد: هفته گذشته مقرر شد تا ثبت برندها و نمایندگی‌های پوشاک در داخل کشور منوط به این باشد که نمایندگی‌های مذکور، درون‌سپاری یا سرمایه‌گذاری مشترک در صنعت نساجی انجام دهند.
به‌گفته این مقام مسئول، فروشندگان محصولات خارجی حتماً باید به صندوق‌های مکانیزه‌ سازمان امور مالیاتی متصل شوند وی ابراز امیداوری نمود که ‌با اجرای مناسب این مصوبات شاهد بهبود اوضاع باشیم.

وی به مشکل کمبود پنبه واحدهای نساجی نیز اشاره کرد و گفت: طبق آمارهای ما، در سه ماهه سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، با افزایش ۶ هزار تنی واردات پنبه مواجهیم. ‌پس از مذاکره با سازمان حفظ نباتات، قرار شد واردات پنبه از کلیه کشور‌های مدنظر واحدهای ریسندگی به این سازمان اعلام شود تا شرایط قرنطینه و گواهی‌‌های لازم صادر شود و به این ترتیب شاهد تسهیل در واردات پنبه باشیم.

 

نصراللهی به مشکلات مربوط به واردات الیاف ویسکوز نیز پرداخت و گفت: تسهیلاتی در این زمینه صورت گرفته و امیدوارم به زودی شاهد رفع مشکل واردات مربوط به این نوع الیاف مصنوعی باشیم.
وی آمادگی دفتر تحت مدیریت خود را برای حمایت از واحدهای متقاضی واردات پنبه و رفع مشکلات احتمالی با سازمان پنبه و دانه‌های روغنی اعلام نمود و از صنعتگران خواست بابت واردات مواد اولیه نگران نباشند.

نصراللهی از رشد ۵ درصدی صادرات سه ماه امسال صنایع نساجی خبر داد و گفت: البته از نظر «وزنی» این افزایش به مراتب بیشتر است و به‌ عبارت بهتر با کاهش قیمت‌های جهانی در مورد محصولات صنایع نساجی روبرو هستیم.

وی به جلسات وزیر صنعت به‌صورت هفتگی یا دو هفته یک‌بار ‌برای پیگیری مسائل و مشکلات واحدهای صادرکننده خبر داد و گفت: در این جلسات، مسائل و مشکلات واحدهای صنعتی هم به‌صورت موردی و هم رشته‌ای به وزیر منعکس می‌شود.

مدیرکل دفتر نساجی وزارت صنعت به موضوع جوایز صادراتی نیز پرداخت و گفت: صنایع نساجی(‌به ویژه پوشاک و پارچه) ‌جزو مواردی است که ضریب ۵/۲ درصدی جایزه صادراتی به آن تعلق خواهد گرفت.
نصراللهی در پایان، از واحدهای فعال نساجی و پوشاک خواست مشکلات خود را جهت طرح در ستاد تسهیل با دفتر نساجی وزارت صنعت در میان بگذارند.

 

 

گزارش عملکرد انجمن

در ادامه محمدمهدی رئیس‌زاده- دبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران- به ارائه گزارش عملکرد و فعالیت‌های انجمن پرداخت.

وی در سخنرانی خود به بیان اقدامات انجام شده دبیرخانه طی یک‌سال مالی اشاره کرد که پیگیری مسائل بانکی، تقویت کمیته‌های تخصصی، حضور و سخنرانی در دانشکده نساجی دانشگاه صنعتی اصفهان، حضور در نمایشگاه بین‌المللی اصفهان، برگزاری جلسه مشترک با انجمن تخصصی صنایع همگن نساجی اصفهان، برگزاری جلسه مشترک با اتاق بازرگانی و هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگاه فرش ماشینی کاشان و حضور در نمایشگاه فرش ماشینی دانشکده نساجی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان در بخش ملی، اعزام حدود ۸۰ نفر از اعضا به ایتمای میلان، پیگیری توافقات امضا شده با انجمن ماشین‌سازان فرانسه، آلمان و به ویژه آچیمیت ایتالیا در بخش بین‌المللی را از اقدامات دبیرخانه انجمن اعلام کرد.

رئیس‌زاده در ادامه به سایت نساجی نیوز و درج اخبارهای روز صنعت و نساجی، انتشار مجله دنیای نساجی، بولتن رشته‌ها و بافته‌ها اشاره کرد و خواستار تعامل بیشتر اعضا در زمینه انعکاس اخبار واحدهای تولیدی خود به سایت خبری انجمن شد.

وی به امضای تفاهم‌نامه‌های انجمن با تعدادی از سازمان‌ها و نهادهای دولتی خبر داد و گفت: عقد قرارداد میان معاونت روابط کار وزارت کار و انجمن با هدف همکاری نظام‌مند و رویکرد استفاده از ظرفیت‌های تخصصی اجرایی طرفین جهت تسهیل در اجرای مقررات و آئین‌نامه‌های حفاظت فنی و بهداشت کار در کارگاه‌های نساجی به‌منظور ایمن‌سازی و سالم‌سازی محیط‌های کار، قرارداد یک‌ساله با شرکت بین‌المللی ایرانگردی و جهانگردی آزادی( آیتو) برای برگزاری تورهای نمایشگاهی خارجی، قرارداد برگزاری تور نمایشگاه ایتمای میلان و قرارداد برگزاری تور نمایشگاه هایم تکستیل و دموتکس آلمان با شرکت آیتو در این بخش جای می‌گیرد.

دبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران به برگزاری نمایشگاه نساجی تهران نیز اشاره کرد و از افزایش ساعت برگزاری این نمایشگاه تا ساعت ۸ شب در جریان برگزاری جلسه با مسئولین شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی خبر داد و گفت: در این جلسه موضوع ارائه تخفیف برای تعرفه اجاره‌بهای غرفه‌های نمایشگاه نساجی تهران نیز مورد اشاره قرار گرفت.

رئیس‌زاده به انجام همکاری‌های مشترک در مورد انجام پروژه‌های مطالعاتی با اتاق‌های بازرگانی تهران و ایران نیز پرداخت. و برگزاری «سمینار برندینگ در نساجی»، «سمینار بحران آب و انرژی در نساجی»، «سمینار مالیات بر ارزش افزوده» و «سمینار و وبینار فرصت‌های نوظهور برای ایجاد ارتباط و همبستگی تجاری» را از سمینارهای برگزار شده توسط انجمن اعلام کرد.

 

گزارش خزانه‌دار و تصویب ترازنامه

بخش بعدی مجمع، گزارش مالی انجمن بود که توسط محمود زینی –خزانه‌دار- ارائه شد. وی پیشنهاد افزایش حق عضویت سالیانه تا پنجاه درصد و مبلغ ورودیه اعضا تا دو برابر را مطرح نمود و سپس از اعضای انجمن خواست تا نسبت به پرداخت تعهدات انجمن برای ساخت هنرستان فنی و حرفه‌ای ورزقان در منطقه زلزله ز‌ده ورزقان همکاری‌های لازم را اعمال نمایند. پس از ارائه گزارش حسابرس انجمن (‌آقای تیموری- موسسه حسابرسی آرمان راهبرد) و گزارش بازرس اصلی (‌آقای سیدحسین مروستی) و تصویب صورت‌های مالی توسط اعضای حاضر در مجمع، انتخاب مجدد روزنامه اطلاعات جهت درج آگهی‌های انجمن، احمد صادقی قهرودی- مدیرعامل شرکت تولیدی پوشاک روستا قهرود- و دکتر حسن کاردان- عضو هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران- در جایگاه سخنرانی قرار گرفتند و به بیان درد دل‌ها، مسائل و مشکلات واحدهای تولیدی نساجی پرداختند.

 

تشکیل فراکسیون حامیان صنعت نساجی

حجت‌الاسلام سیدناصر موسوی لارگانی – نماینده مردم فلاورجان و نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی- سخنران بعدی مجمع بود. وی به اشتغالزایی بالای نساجی و ارزش افزوده ایجاد شده توسط آن تأکید کرد و گفت: متأسفانه نساجی طی سال‌های اخیر مورد بی‌مهری و کم‌توجهی قرار گرفته‌است.
موسوی در مورد مشکلات مربوط به تأمین اجتماعی گفت: طبق جلساتی با مدیران سازمان تأمین اجتماعی، مقرر شده آن مقدار بدهی که سرمایه‌گذاران و صنعتگران  به این سازمان بدهکار هستند، بخشیده و اصل بدهی به‌صورت اقساط دریافت شوند.

وی خبر از تشکیل فراکسیون حامیان صنعت نساجی داد که با تشویق حضار همراه بود و گفت: تاکنون بیش از ۶۰ امضا برای تأسیس این فراکسیون اخذ شده و به امید خداوند این فراکسیون به زودی با بیش از یکصد عضو تشکیل خواهد شدتا در مواردی که صنعتگران نساجی نیازمند کمک و حمایت نمایندگان مجلس است، به‌عنوان حامیان این صنعت وارد میدان شوند.

 

سونامی بزرگ واحد های تولیدی و صنعتی

یکی دیگر از میهمانان شاخص مجمع عمومی انجمن، مهندس احمد پورفلاح- مدیرعامل شرکت سکّو ایران، رئیس اتاق مشترک بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و ایتالیا و دارنده نشان‌های معتبر بین‌المللی «لئوناردو» ‌و «شوالیه» از ایتالیا- بود. وی دلیل حضور در مجمع را علاقه وافر به صنایع نساجی و حضور صمیمی‌ترین دوستان خود در این صنعت اعلام کرد و گفت: خردمندی دیر به سراغ ما آمده و البته هنوز کامل نیامده است.

پورفلاح ادامه داد: دولت یازدهم، از شیب تند سقوط جلوگیری به‌عمل آورد و شیب ملایم‌تر شده اگرچه هنوز به انتظاراتی که داشتیم تا امروز نرسیده‌ایم. برای مثال در کمیسیون صنایع بحث کاهش شدید تورم را زیرسوال بردیم و اعلام کردیم زمانی که قرار شد نرخ تورم از ۴۵ درصد به کمتر از ۲۰ درصد کاهش یابد، عوارض جانبی بسیاری به همراه خواهد داشت و به سایر بخش‌ها صدمه می‌زند.

وی تصریح کرد: کاهش شدید تورم، در بازار رکود ایجاد کرده و این رکود به سادگی قابل رفع نیست.

به‌گفته پورفلاح، رفع تحریم‌ها ۳۰ درصد از مشکلات صنعت و اقتصاد را برطرف خواهد کرد و مابقی مسائل، مربوط به زیرساخت‌های نهادینه شده است.
به‌اعتقاد این صنعتگر، در سال‌های دور (دولتمردان) ما (‌بخش خصوصی) را اصلاً نمی‌دیدند، سال‌های بعد ما را می‌دیدند اما صدایمان را نمی‌شنیدند و به‌نظر می‌رسد به تدریج حرف‌ها و درد دل‌هایمان را می‌شنوند.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران به قانون مشاغل سخت و زیان‌آور اشاره کرد و گفت: به گفته مسئولان وزارت کار، حدود ۶۰۰ رشته کاری که مشمول این قانون می‌شدند به ۱۳ رشته کاهش یافته است.

‌دارنده بزرگترین نشان اقتصادی و فرهنگى ایتالیا اذعان داشت: ادعای کارگران بازنشسته و بیست سال دور از فضای کارخانه را سونامی بزرگ واحدهای تولیدی و صنعتی برشمرد و گفت: کارگری اعلام می‌کند بیست سال پیش در کارخانه‌ای به دلیل عدم رعایت مسائل بهداشتی، احساس می‌کنم ریه‌ام را از دست داده‌ام و مسلول شده‌ام! این سونامی آخرین رمق واحدهای صنعتی را خواهد گرفت و به راحتی حکم به نفع کارگر مدعی صادر می‌شود و کارفرما مجبور به پرداخت هزینه بی‌دلیل می‌شود.

به‌گفته وی، علی‌رغم حجم بالای مفاد قانون کار، این قانون فاقد کارآیی لازم برای شرایط فعلی فضای کسب و کار است لذا از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و مسئولین محترم دولتی درخواست می‌کنیم تا نسبت به اصلاح آن اقدام نمایند.

پورفلاح در ادامه، صنعت نساجی به‌عنوان «صنعت خوب، فراگیر، بزرگ، ارزشمند و قدیمی‌» یاد کرد و با اشاره به مشکلات کل صنایع کشور، ابراز امیدواری نمود که شاهد رفع بحران‌ها و مشکلات صنایع مختلف کشور از جمله نساجی باشیم.

وی در خاتمه صحبت‌های خود از صنعتگران نساجی دعوت به‌عمل آورد تا با عضویت در اتاق مشترک بازرگانی ایران ‌و ایتالیا به توسعه اقتصادی، تجاری و صنعتی خود با این کشور که از پیشینه بسیار درخشان و مثبتی در صنایع نساجی ایران بهره‌مند است، بپردازند.

در پایان مجمع و پس از قرائت آرای مربوط به انتخاب بازرس اصلی انجمن صنایع نساجی ایران، سیدحسین مروستی  به‌عنوان بازرس اصلی و مجید نیکو به‌عنوان بازرس علی‌البدل در سمت‌های خود ابقا شدند.

منبع:nassajiemrouz.ir

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *