اخبار, مراسم, مهمترین خبرها, نشست خبری

بازگرداندن قانون معافیت مالیاتی از مطالبات اصلی فعالان اقتصادی در کافه کارآفرینی هپی لند

به گزارش روابط عمومی هلدینگ هپی لند، نشست صمیمانه تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی منطقه آزاد انزلی در روز شنبه 25 دی ماه 1400 با حضور نمایندگان صومعه‌سرا، رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی و ریاست محترم و اعضای هیات مدیره و مدیران سازمان منطقه آزاد انزلی و اصحاب رسانه با موضوع بررسی فعالیت‌های اقتصادی در منطقه آزاد انزلی و مشکلات ایجاد شده از سوی دستگاه‌های دولتی و قانون بودجه در مناطق آزاد و چگونگی رونق بیشتر در فعالیت‌های اقتصادی با کمک مجلس شورای اسلامی به میزبانی کافه کارآفرینی هپی لند برگزار شد.

اصغر امانی، رئیس انجمن کارآفرینان منطقه آزاد انزلی در این نشست با بیان اینکه کارآفرینان منطقه آزاد انزلی با چالش های زیادی در ارتباط با قانونگذاری و همچنین اجرای قانون مواجه هستند، افزود: در مواردی مجلس شورای اسلامی قوانین بسیار خوبی وضع کرده ولی خوب اجرایی نمی‌شود و نیاز به پیگیری بیشتر از طرف نمایندگان دارد.
امانی با بیان اینکه بخش خصوصی بالغ بر ۵۰ هزار میلیارد تومان در منطقه آزاد انزلی سرمایه‌گذاری کرده، گفت: سازمان منطقه آزاد نیز از محل درآمدی که از بخش خصوصی ایجاد شده در این منطقه سرمایه‌گذاری کرده ولی از بودجه دولتی در این منطقه سرمایه‌گذاری نشده است.
وی با اشاره به اینکه به اجرای قوانین نظارت کافی نمی‌شود، گفت: هر سازمان و دستگاهی به خودش اجازه می‌دهد با استنباط شخصی از این قوانین آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌هایی را تدوین کرده و اجرای قانون را خدشه‌دار کند.
رئیس انجمن کارآفرینان منطقه آزاد انزلی تصریح کرد: طبق ماده ۱۳ مناطق آزاد معاف از مالیات هستند حال چرا باید قانون ارزش افزوده بر مناطق آزاد تسری پیدا کند. تولید کننده‌ای که با قانون پیشین در مناطق آزاد قرارداد منعقد کرده حال مشمول قانون مالیات بر ارزش افزوده شود.

علی‌اوسط اکبری مقدم، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی نیز اظهار کرد: تا زمانی که نگاه ما به مناطق آزاد کشور یک نگاه دولتی باشد چیزی تغییر نخواهد کرد
وی با بیان اینکه در مناطق آزاد ایران باید به منابع توجه داشته باشیم، تصریح کرد: اگر از منابع مناطق آزاد برای ایجاد زیرساخت‌ها در این مناطق استفاده کنیم چیزی را برای واگذاری به فعالان اقتصادی باقی نمی‌گزارد.
این مقام مسئول، با بیان اینکه در زیرساخت‌ها و ساختارهای اساسی منطقه آزاد دچار چالش هستیم، گفت: بیشترین مسئله ای که بین فعالان اقتصادی مناطق آزاد مشاهده کرده ایم مبحث معافیت مالیاتی است که در همه ی نشست ها بارها عنوان و تکرار شده است. همچنین مشکل مربوطه به صدور مجوزها از جمله مشکلاتی است که به ساختار دولتی ما باز می‌گردد.
رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی گفت: زیرساخت‌های منطقه آزاد را با منابع منطقه آزاد نمی‌توان مدیریت کرد و ساختار دولتی باید از منطقه آزاد خارج شود دولت زیربناها را مهیا کرده و آن را در اختیار بخش خصوصی قرار دهد تا بتوانیم موفق شویم.

همچنین نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی در این جلسه مجلس را به دو گروه موافقان و مخالفان مناطق آزاد تقسیم کرد و افزود : تاکنون مناطق آزاد کشور نتوانسته اند قوانینی که ما نمایندگان برای آنها وضع کرده ایم را به درستی پیاده سازی کنند و در دفاع از حق مناطق آزاد حضور مثمر به ثمری داشته باشند.
کاظم دلخوش اضافه کرد : مناطق آزاد اگر نتوانند نمایندگان مجلس را قانع به رای دادن کنند اقادامات علمی اثر گذار نخواهد بود . در این رابطه حتی یک رای می تواند طرح و لایحه را برگرداند و در کشور ما طرفداران مناطق آزاد کمتر از مخالفان آن هستند .
وی تصریح کرد : بعنوان یکی از سرسخت ترین مخالفان با کسانی که مناطق آزاد را متهم به قاچاق می کنند می گویم در مناطق آزاد گمرک بر ورود و خروج کالا نظارت دارد و موارد قانونی رعایت می‌شود . در مبحث مالیات بر ارزش افزوده نیز معافیت مناطق آزاد را در مجلس مطرح شده و بدنبال گرفتن رای برای این حق هستیم

نماینده مردم رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی نیز مناطق آزاد را فرصتی برای رشد اقتصادی دانست و اظهار داشت : این مناطق هرچند یک منطقه سرزمینی دارای مقررات ویژه است اما خارج از سایر حوزه ها و مراودات اقتصادی نیست.
آقازاده در ادامه سخنان خود گفت : نیاز سنجی داخلی و خارجی ما مناسب انجام نمی‌گیرد و باعث شده که در برخی موارد کالاهای صادراتی ما برگشت بخورد لذا باید بتوانیم اعتماد طرفین را جلب کنیم تا روابط تجاری را توسعه دهیم در حالی که در این زمینه نیز ضعیف عمل می کنیم. .
وی بیان کرد : استان گیلان به لحاظ منطقه جغرافیایی و بازار مصرف می تواند نقش مهمی در اقتصاد کشور ایفا کند اما باید بتوانیم بهتر از این عمل کنیم و اگر فواید منطقه آزاد در این زمینه پشتیبانی کننده و جهش دهنده باشد گیلان می تواند به نقطه کانونی شمال – جنوب تبدیل شود این درحالی است که ما پس از سالها نتوانستیم یک راه آهن را از رشت به آستارا وصل کنیم و برخی از ابزار حمل و نقل منطقه خزر را تعمیر کنیم.
نماینده مردم رشت و خمام گفت : این استان با توجه به شرایط دیپلماسی و روابط اقتصادی در حوزه دریای خزر با کشورهای اوراسیا می تواند یکی از قطب های مهم اقتصادی کشور باشد که اگر دارای یک ستاد مستحکم ، پاسخگو ، پشتیبانی کننده و پذیرای اقتصاد محلی در استان و کشور داشته باشیم .
آقا زاده خاطر نشان کرد : اگربه دنبال صادرات محور بودن استان گیلان باشیم و به فرصتهایی از جمله کشاورزی و گردشگری بپردازیم می توانیم کارهای بزرگتری انجام دهیم و این به بازوی مدیریت اجرایی و نظارتی باز می‌گردد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *