اخبار

راهکارهایی که خرده فروشان را بزرگ می کند

یکی از آرمان های بزرگ برای هر فروشگاه بزرگ و کوچک، افزایش نرخ خدمات به مشتری است. این مسئله به شکل قابل توجهی بر سود این فروشگاه ها موثر است، اما اگر قرار باشد چکیده ای ازتمام مولفه های مهم فروش و بازاریابی موفق را در نظر بگیریم به ۴plaim  می رسیم.

برای تعریف این کلمه می توان ساعت ها وقت صرف کرد، اما یک تعریف، جامع و مختصر از ۴plaim  این است: «توجه به متغیرهای مهمی مانند تبلیغات، چیدمان، معماری داخلی و خارجی، سیستم قیمت گذاری و… برای رسیدن به بالاترین نرخ بازدهی اقتصادی. بسیاری از افراد فعال در حوزه کسب و کار با این واژه آشنایی چندانی ندارند و در نتیجه مولفه های زیرساختی این حوزه را نمی شناسند.
بر این اساس اگرچه آشنا شدن با این دانش، به عنوان یک دانش نوظهور و پربازده اهمیت زیادی دارد، اما شاید بهتر باشد پیش از ورود به مباحث تخصصی  ۴plaim  با برخی نکات زیرساختی این حوزه نیز آَشنا شویم. درواقع اگر قرار است یک بنای زیبا و جذاب برای موقعیت تجاری خود احداث کنیم، بد نیست این بنا را روی سنگ و آجرهایی مفید و مقاوم پایه ریزی کنیم. در ادامه مطلب نگاهی داریم به تعدادی از این مولفه های زیربنایی.

توجه به زیرساخت های دانش محور

مهم ترین اصل برای موفقیت در اجرای برنامه های بازاریابی و فروش، تقویت زیرساخت های مهم است. تقویت زیرساخت ها نیز به دانش و معلومات وابسته است. بسیاری از خرده فروشی های بزرگ، شناخته شده و مطرح جهان با تکیه بر اصول مدیریت بازاریابی و فروش به افزایش نرخ سوددهی خود پرداخته اند.

این در حالی است که متاسفانه بسیاری از خرده فروشی های مستقر در کشورهای کمتر توسعه یافته و در حال توسعه به دانش و اصول بازاریابی و تقویت زیرساخت ها بی توجه هستند. این مسئله باعث می شود با وجود هزینه های گزافی که صرف توسعه کسب و کارها و افزایش فروش می شود، بازهم، گردش مالی این مراکز بسیار کمتر از حد انتظار ارزیابی شود.

تفکر چند بعدی و سود دهی چند رقمی

افزایش دانش بازاریابی نه تنها به واسطه مطالعه و بررسی جدیدترین متد روز، بلکه با استخدام کارشناسان این عرصه و به روز شدن تمامی ارکان مهم کسب و کار انجام می شود. تغییر دکوراسیون داخلی، بدون افزایش دانش برخورد با مشتریان همانقدر بی فایده خواهد بود که پاک کردن شیشه های کثیف بدون مواد شوینده.

بر این اساس رشد یک مرکز خرده فروشی بر مبنای تصمیم گیری ها و تغییرات چند بعدی مدیران میسر خواهد شد. درواقع یک مدیر موفق باید از تفکر تک بعدی فاصله گرفته و با در نظر گرفتن تعداد زیادی از فاکتورهای مهم به تصمیم گیری برای تغییر بیندیشد. از سوی دیگر تفکر چند بعدی برای تصمیم گیری های مهم سرمایه گذاری نیز مفید خواهد بود. (به ویژه اگر فعال اقتصادی با نیت توسعه کسب و کار خود فعالیت کند)

نیاز سنجی و تخمین هزینه ها

یکی از ابتدایی ترین مراحل استفاده از برنامه هایی که محور ۴plaim  دارند، نیاز سنجی است. برای ایجاد تغییر ابتدا باید نقاط ضعف و قوت هر مرکزخرده فروشی به دقت مورد سنجش قرار گیرد. تشخیص پاشنه آشیل ها و منابع قدرت هر کسب و کار، کمک می کنند فرآیند تغییرات جهت گیری دقیق تری داشته و با سرعت بالاتری به نتیجه برسند. از سوی دیگر در شرایطی که مدیریت برای صرف هزینه های تغییر و تحول سازمانی در مضیقه باشد، براساس نیاز سنجی و اولویت بندی به تغییر و ارتقای سازمان پرداخته و هزینه های اضافی را کاهش می دهد. این مسئله در درازمدت هم اثراتی چشمگیر بر توسعه اقتصادی هر بنگاه اقتصادی فعال خواهد داشت.

بررسی اثرات تغییر به طور مستمر

یکی از اشتباهات رایج در اغلب کسب و کارها، این است که مدیران تصور می کنند اعمال تغییرات پایان کار است اما این مهم است که بدانیم پس از هر بار تغییر در شرایط سازمانی نرخ بازدهی های مالی تا چه حد دستخوش تحول خواهد شد. گاهی سنجش بازدهی های مالی در خرده فروشی ها بسیار ساده تر از موسسات بسیار بزرگ، هلدینگ و با حجم بالای تجارت است.

درواقع می توان چنین نتیجه گیری کرد که موسسات خرده فروشی در مقایسه با دیگران مزیتی نسبی دارند. یکی از روش هایی که این روزها برای سنجش اثرات تغییر استفاده می شود، برنامه های رایانه ای حسابداری است؛ برنامه هایی که گاه بسیار مفید هستند.

معماری درونی و بیرونی

اگرچه همان گونه که اشاره رشد خرده فروشی ها به عوامل متعددی وابسته است و از رفتارهای منابع انسانی تا نحوه قیمت گذاری بر میزان فروش اجناس موثر است، اما با این وجود عوامل مرتبط با دکوراسیون داخلی و خارجی از مواردی است که اغلب به شکل سطحی و نازل مورد توجه مدیران این موسسات قرار می گیرد.

این بسیار مهم است که هر مدیر نسبت به هویت مرکز تحت سرپرستی خود حساس باشد و نوع چیدمان و نوسازی را با در نظر گرفتن ضروریات اساسی انجام دهد. توجه به سن، علایق، جنسیت، قومیت و حتی نگرش مخاطبانی که به طور روزانه با خرده فروشی ها در ارتباط هستند، در ترکیب بندی فضاها نقشی مهم دارد.

منبع:marketingnews

پست های مرتبط

یک فکر در & ldquo؛ راهکارهایی که خرده فروشان را بزرگ می کند & rdquo؛

  1. وحید گفت:

    بد نبود راجع به بنیانگذار اصل ۴plaim هم و منبع این مطلب هم اطلاعاتی ارائه می کردید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *