اخبار

استرالیا، خانه جدید برندهای جهانی

مدرسه علوم سیاسی پاریس با همکاری یک گروه پژوهشی، مطالعه ای در مورد چگونگی عملکرد صنعت نساجی و به طور دقیق تر صنعت پوشاک در مواجهه با مسائل اخلاقی، انجام داده که نتایج آن در سال ۲۰۱۵ منتشر شده است.

در این مطالعه، نگاهی کلی به صنعت نساجی شده و آن را در زنجیره نخ ریسی تا تولید پوشاک بررسی کرده است. براساس این مطالعه صنعت مد از سال های ۱۸۹۰ تاکنون دستخوش تحولات چشمگیری شده است. انقلاب صنعتی و نوآوری های فنی کمک شایانی به این بخش کرده اند.

zara

اگر فکر می کنید ظهور خرده فروشان بین المللی مانند H&M و زارا، نوعی یورش به مراکز خرید محسوب می شود، باید گفت واقعیت این است که استعمار شان تازه شروع شده!

در حالی که طبق برنامه ریزی این خرده فروشان، یک سوم از فروشگاه های مد نظرشان آغاز به کار کرده اند، اما همچنان با تمام قدرت در حال حمله کردن به رقبای محلی شان هستند.

به همین ترتیب، بیشتر از پنج سال است که خرده فروشان آنلاین هم فشار زیادی را بر نام های تجاری ای که تمام داد و ستد خود را به صورت آفلاین و فروش محصولات خود به صورت فیزیکی و توسط عوامل فیزیکی انجام می دهند، تحمیل کردند.

۲۳۵  فروشگاه ساحلی فعلی، تا چند سال آینده به ۶۵۴ فروشگاه افزایش خواهند یافت.

کسب و کار زارا در اوج است!

ایندیتکس، شرکت مادر خرده فروشان مد که در اسپانیا تاسیس شده، اعلام کرد که در سه ماهه نخست سال، سودش ۲۸درصد رشد داشته و با ۱۴درصد افزایش فروش روبه رو بوده است. بنیانگذار مرموز زارا، آمانسیو اورتگا، در حال حاضر ثروتی بیش از وارن بافت دارد!

فروشگاه هایی مانند زارا، H&M   و تاپ شاپ، توجه بسیاری از مشتریان را به خود جلب کرده اند، اما نام های تجاری دیگر تا به امروز درحالی فقط نخستین فروشگاه خود را افتتاح کرده اند که مخارج شان روز به روز در حال افزایش است.

ریسک تلاش برای پیش بینی روند مد در سال آتی، وزنه  سنگینی است که در موفقیت خرده فروشانی مانند Gap, Abercrombie & Fitch, Ann Taylor  و American Eagle تاثیر بسزایی دارد.

برند ژاپنیDaiso، تولید کننده  لباس های خانگی عجیب و غریب  اما با قیمت بسیار مناسب، دارای ۱۸ فروشگاه است اما برای افتتاح ۵۰ فروشگاه در استرالیا، برنامه ریزی می کند.  همچنین برند دیگر ژاپنی Uniqlo، قصد دارد فروشگاه های خود را سه برابر کند و به ۳۰ برساند.

پس از این دو، فروشگاه دیگری هم وجود دارد که کمتر شناخته شده است: پوشاک آفریقای جنوبی، که قیمت هایی مشابه با گروه Mr Price دارد. این برند در حال حاضر دارای دو فروشگاه است اما تصمیم دارد آنها را به ۱۰۰ برساند.

Victoria’s Secret ، که طی چندین سال چهره شناخته شده تری در خاک استرالیا داشته، در نظر دارد برای تثبیت حضورش، از ۱۸ به ۵۰ فروشگاه افزایش یابد.

از مارک های مشهورتر بین المللی، H&M   از ۹ فروشگاه به ۴۰ فروشگاه،  Topshop از چهار فروشگاه به ۲۰ فروشگاه، Zara شمار فروشگاه هایش را ۳۰درصد و GAP 25 فروشگاه خود را به بیش از چهار برابر افزایش خواهد داد. استراتژی شرکت زارا این است که تولیداتش را بسیار کم انبار کرده و زود به زود به روزرسانی می کند.

برخلاف نام های تجاری دیگر که تنها یک بار در فصل، محصولات جدید تولید می کنند، زارا این میزان را به دو بار در هفته رسانده است. این استراتژی به دو طریق موثر است، ابتدا مشتریان را تشویق می کند تا بیشتر به فروشگاه سر بزنند و سپس به همین خاطر اگر خریدار چیزی را می خواهد بخرد احساس نیاز می کند و برای جلوگیری از فروش رفتن آن، سریع تر اقدام به خرید کند.

فشار بر قیمت ها

افزایش رقابتی که این خرده فروشان بین المللی به راه انداخته بودند، با نظر به چندین سال گذشته، نقش مهمی در تورم قیمت ها داشته است. با تاسیس شعبه های محلی، استفاده از قیمت های پایین تر الزامی بود تا بتوانند سهم خود را در بازار حفظ کرده یا ضررشان را محدود کنند.

این دیدگاه با آنچه بانک مرکزی هفته گذشته منتشر کرده، یکسان است: «چرا تورم خرده فروشان بسیار پایین بوده است؟» در ادامه آنها به این نتیجه رسیدند که رقابت بسیار سخت شده است، «بخش اختصاص داده شده به تولیدات خارجی، سود ناخالص را کم کرده و شرکت ها به دنبال پایین آوردن قیمت ها بوده اند.از جمله، با استفاده از افزایش بهره وری نیروی کار،برای حفظ سودبخشی»

طبق تحقیقات شرکت مدیریت ثروت Macquarie، خرده فروشان بین المللی تنها یک درصد از پوشاک مردم و مراکز خرید و فروش را به خود اختصاص می دهند. اما به وضوح مشخص است همچنان که فروشگاه های شان، به طور فزاینده ای در مراکز خرید افزایش می یابد، سهم شان از بازار نیز رشد خواهد کرد و مهم تر از آن، تاثیر آنها به مراتب بیشتر می شود زیرا به دلیل وجود رقیبان محلی، مجبور به کاهش قیمت محصولات شان می شوند.

افزایش رقابت، امکان رشد و یا حفظ سود فعلی را برای باقی تولیدکنندگان به مراتب سخت تر کرده است.

Guy Russo رئیس جدید شرکت خرده فروشی تارگت، اعلام کرد که در تلاش برای احیای برند ضعیفش، با امثال زارا و H&M مقابله می کند. اما فروشگاه هایش مصون از ضرر نیستند. در طول پنج سال گذشته،دیوید جونز و Myer، متحمل زیان زیادی در سهم فروش شان شده اند.

تحقیقات مکواری نشان می دهد که مجموع سهام بازار فروشگاه های این دو، از ۱۵درصد در پایان سال ۲۰۰۸، به ۱۳درصد در سال ۲۰۱۶ افت داشته است. البته دیوید جونز از بقیه فروشگاه هایMyer، به طرز بهتری از این چالش گذر کرد. اما در نهایت با توجه به گزارش مکواری، سهام بازار فروشگاه های تخفیفی از سال ۲۰۰۹ حدود ۲۰ درصد کاهش داشته است.

منبع:nassajiemrouz.ir

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *