اخبار

صادرات یکی از راه‌حل‌های اصلی اشتغال و رشد اقتصادی است

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، روحانی در مراسم گرامیداشت روز ملی صادرات که در سالن اجلاس سران در تهران برگزار شد تصریح کرد: صادرات همواره باید با رقابت در داخل همراه باشد.

resized_1907573_641
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه تولید درونزا، اساس اقتصاد مقاومتی است گفت: اگر تولیدات درون‌زای کشورمان استاندارد،باکیفیت و مشتری‌خواه باشد صادرات ما،افزایش و تولیدات هم رقابتی می‌شود.
وی افزود: همه صنایع و خدمات در دنیای امروز به سرعت درحال تحول است و امکان پذیر نیست که یک کالای ساخته شده با شکل، فرم، کاربرد، قیافه و چهره قبلی بتواند به مسیر صادرات در بازار دنیا ادامه دهد.

رئیس جمهور ادامه داد: همیشه تجلیل ها که امروز نیز روز تجلیل از صادرکنندگان کالاو خدمات است در صحنه رقابت اتفاق می افتد.

روحانی تصریح کرد: در ورزش نیز تجلیل بزرگ در رقابت های داخلی اتفاق نمی افتد، قهرمانی آنجایی شکل می گیرد که در مسابقات بین المللی، ورزشکاران در مقابل رقبا پیروز شوند.

وی گفت: صادرکنندگانی که در صحنه بین المللی توان دارند در عمل به موفقیت می‌رسند و بازار را تصاحب می کنند و می توانند نشان(برند) خود را بعنوان نشان معتبر در افکار عمومی جامعه و بازار مصرف بعنوان نشان ممتاز جا بیندازند.

resized_1907562_189

رئیس جمهور با اشاره به لزوم تداوم بازار صادراتی افزود: تداوم نداشتن بازار کالا و خدمات به معنای فروپاشی ساختمان و مسیری است که برای صادرات برنامه ریزی کرده ایم.

روحانی ادامه داد: صادرات کالا و خدمات یک زنجیره است و همه این زنجیره‌ها باید در کنار هم قرار بگیرد تا بتوانند صادرات کالا و خدمات موفق محصول آن باشد که آغاز این کار از تولید است همچنین اساس اقتصاد مقاومتی هم تولید درون زا است لذا باید در داخل کشور تولید کنیم، اگر تولید ما با استانداردهای جهانی منطبق نباشد و کیفت لازم را نداشته باشد و اگر شرایط کشور باعث شود آن محصول گران‌تر از محصول رغیب بدست ما برسد قطعا ما در صادرات کالا اگر هم موفق باشیم نمی‌توانیم در میان مدت و بلند مدت ادامه دهیم.

وی افزود: کنترل تولید در داخل، استاندارد بودن تولیدات داخل و محصولات داخل و خدمات به عنوان اولین زنجیره مهم است و اگر خدمات و کالای ما استاندارد نباشد نه تنها بازار خارجی را از دست می‌دهیم حتی بازار داخلی را هم از دست خواهیم داد.

رئیس جمهور با بیان اینکه مبارزه با قاچاق کالا نیز در حمایت از تولیدات داخل بسیارذ مهم و ضروری است، تصریح کرد: این دولت بیشترین توان خود را برای مبارزه با قاچاق کالا گذاشته و موفقیت‌های خوبی هم کسب شده به طوری که این میزان از ۲۵ به ۱۵ میلیارد رسیده که موفقیت خوبی بوده و این روند ادامه خواهد داشت زیرا یکی از راه‌های رونق تولید مبارزه جدی با کالای قاچاق است.

وی افزود: باید حمل ‌نقل کشور مجهز شود و از کامیون و کانتینرهای لازم یخچال‌دار، کشتی‌های مجهز، هواپیما، هواپیمای کارگو استفاده کنیم.

رئیس جمهور کشورمان با تأکید بر اینکه وزارت صنعت، اقتصاد و جهاد کشاورزی باید به صادرکنندگان کمک کنند، خاطرنشان کرد: اینکه پیشنهاد شد بنده با جمع صادرکنندگان جلسه‌ای داشته باشم کاملا از این موضوع استقبال می‌کنم و قطعا از تجربیات آنها استفاده خواهیم کرد.

روحانی با بیان اینکه تعامل سازنده تنها نباید با دنیا برقرار باشد بلکه باید با خودمان در وهله اول تعامل داشته باشیم، متذکر شد: دولت و صادرکنندگان باید با یکدیگر تعامل داشته باشند همچنین حرف یکدیگر را بشنویم و با هم تفاهم کنیم، برنامه‌ریزی‌ مشترک داشته باشیم تا مشکلات را از پیش رو برداریم. دولت به تمام بخش‌ها از جمله صنعت، فرهنگ، کشاورزی، سیاست خارجی، تبلیغات کمک خواهد کرد.

رئیس قوه مجریه گفت: بخشی از بازاریابی مربوط به دانشگاه می‌شود ،بنابراین باید دانشجویانی تربیت کنیم که بتوانند به خوبی در دنیای امروز بازار هدف را در تصرف خود درآورند، مسیر تبلیغات را به خوبی بشناسند و مشاوره لازم را ارائه دهند.

وی یادآور شد: یکی از کمک رسانی‌ها آن است که بتوانیم در کشورهای هدف تبلیغات را تسهیل کنیم چرا که گاها تبلیغات بسیار گران است و می‌دانیم که بدون تبلیعات کالایی در کشور هدف نمی‌تواند راه خود را باز کند .

رئیس جمهور کشورمان گفت: یکی از مسئولیت‌های وزارت خارجه، سفارتخانه‌ها، کنسول‌گری‌ها حمایت از تجارت بین‌المللی و صادرات کالای ایرانی در خارج از کشور است.

روحانی با اشاره به اینکه  سعی کردیم در این دولت از جوان‌های بااستعداد و دیپلمات‌های قوی و باتجربه استفاده کنیم، اظهار داشت: همه باید دست در دست هم دهیم تا روز ملی صادرات با سال‌های گذشته متفاوت باشد و بعد از امروز با تلاش مضاعف شاهد تحولی در حوزه صادرات باشیم که یکی از راه‌حل‌های اصلی اشتغال و رشد اقتصادی خواهد بود.

 

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *