اخبار, سرزمین شاد

شروط ایران برای ورود برندهای پوشاک

جولان برندهای خارجی پوشاک در بازار کشورمان در حالی ادامه دارد که تولید‌کنندگان داخلی به‌دلیل افزایش عرضه کالاهای قاچاق توسط این برندها زمینگیر شده‌اند.
با وجود اقدامات انجام شده برای مقابله باعرضه پوشاک قاچاق توسط شرکت‌های مدعی برندهای خارجی، هنوز هم ۷۰درصد بازار پوشاک کشور در اختیار این برندهاست اما سرپرست معاونت امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت از ابلاغ و اجرای دستورالعملی برای ساماندهی این برندها از ۲‌ماه پیش خبر می‌دهد که الزامات تازه‌ای برای این برندها تعیین کرده است.

یدالله صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار ما اعلام کرد، براساس این دستورالعمل که از ۲‌ماه پیش به همه استان‌های کشور ابلاغ و اجرایی شده هربرند خارجی پوشاک یا نمایندگی که بخواهد این محصولات را در کشورمان عرضه کند، ملزم است تا طی ۲سال فعالیت خود در ایران حداقل معادل ۲۰درصد مجموع ارزش واردات را با استفاده از ظرفیت‌های موجود در کشور تولید و از مجموع پوشاک تولیدی آن برند در ایران، حداقل ۵۰درصد را به بازارهای همان برند در سایر کشورها صادر کند.
به گفته وی برندهای خارجی پوشاک به‌نحوی ملزم به ایجاد سیستم شفاف رصد (مانیتورینگ) در کشورمان هستند که تمام فرایند مربوط به واردات، توزیع و فروش محصولات‌شان قابلیت کنترل از طریق سامانه سازمان امور مالیاتی و سامانه تجارت جامع را داشته باشند.

همچنین مسئولیت عرضه پوشاک و منسوجات قاچاق این برندها برعهده نمایندگی برندهای مذکور بوده و باید با پیگیری، چگونگی واردات قاچاق یا تولید غیرقانونی و تقلبی این محصولات را به وزارت صنعت اعلام کنند. هرگونه مسئولیت عملکرد و رفتار برندهای خارجی پوشاک و منسوجات در بازار کشورمان بر عهده شرکت صاحب‌برند و نماینده این برند در ایران خواهد بود.
صادقی در مورد میزان اثر‌گذاری اجرای این طرح در مقابله با عرضه پوشاک قاچاق اعلام کرد، اکنون در کشورمان نمایندگی حدود ۲۵برند خارجی ثبت شده داریم که باید خود را با این آیین‌نامه تطبیق دهند. این شرکت‌ها، مجوز فعالیت نمایندگی را از برندهای اصلی(شرکت‌های مادر) و بدون واسطه دریافت کرده‌اند. همچنین تعدادی از شرکت‌ها نیز با واسطه مجوز نمایندگی این برندها را دارند که به آنها اعلام کردیم باید تا ۱۸آبان‌ماه امسال شرایط خود را با این دستورالعمل تطبیق دهند.

وی افزود: ساماندهی واحدهای صنفی عرضه‌کننده پوشاک و منسوجات برندهای خارجی از سال قبل شروع شده و کماکان ادامه دارد اما تب و تاب اولیه را ندارد چراکه اکثر فروشگاه‌های فاقد مجوز، تابلوهای عرضه محصولات این برندها را جمع‌آوری کرده‌اند.
به گفته صادقی فروشگاه‌هایی که پوشاک و منسوجات را تحت لوگوی برندهای خارجی عرضه می‌کنند، ملزم به ارائه مدارک فعالیت از سوی نمایندگی‌های رسمی بوده و بازرسان سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف با گشت‌زنی، به واحدهایی که مجوز مذکور را ندارند اخطار داده و نیروی انتظامی طبق مواد ۲۷و ۲۸قانون نظام صنفی به این فروشگاه‌ها اخطار پلمب می‌دهد.

درصورتی که این واحدها خود را با ضوابط مذکور تطبیق ندهند از فعالیت آنها جلوگیری خواهد شد. این فروشگاه‌ها باید تابلوی این برندها را از فروشگاه‌های خود بردارند و از عرضه کالایی که مدعی برند آن بوده اما مجوز آن را ندارند، خودداری کنند.درصورت تخلف از این دستورالعمل طبق ماده ۲۸قانون نظام صنفی با این واحدها برخورد شده و پلمب می‌شوند.

هیاهوی مقابله با پوشاک قاچاق

دبیر سابق اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک با بیان اینکه هنوز هم ۷۰ درصد بازار پوشاک کشور در اختیار برندهای خارجی است ودر خوش‌بینانه‌ترین حالت تنها ۳۰ درصد این سهم از آن تولید‌کنندگان داخلی است به تسنیم گفت: براساس دستورالعمل وزارت صنعت مقرر شده تا نمایندگی‌های فروش برندهای خارجی در کشورمان ثبت قانونی شوند اما هنوز خبری از اجرای این بخشنامه نیست و برندهای تقلبی به راحتی در بازار فعالیت می‌کنند.
همچنین در این بخشنامه اعلام شده برای ثبت نمایندگی تولید داخل پوشاک این برندها با ۲۰درصد از همان ابتدا آغاز و به ۵۰درصد افزایش یابد اما در ابتدای همکاری با برندهای خارجی نمی‌توان تولید داخل ۲۰درصدی را اجرایی کرد بلکه باید به مرور این شرط اجرایی شده و سهم تولید داخل افزایش یابد.
مهدی یکتا افزود: همچنین قرار بود با اجرای طرح مبارزه با قاچاق کالا، مدیریت بازار انجام شده و برای حمایت از تولیدکننده داخلی اقدامات لازم صورت گیرد اما متأسفانه به‌صورت مقطعی فقط هیاهوی مبارزه با قاچاق پوشاک مطرح و عملاً تغییری در بازار به‌وجود نیامده است.

منبع: نساجی امروز

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *